Waarom feedback (geen) zin heeft

Stefan Op de Woerd
Stefan Op de Woerd

Veel organisaties willen een feedbackcultuur creëren. Een begrijpelijke wens, al is het maar zeer de vraag of feedback een echte oplossing is voor de uitdagingen waar organisaties voor staan. Stefan Op de Woerd en Jochem Aubel laten je zien waar de behoefte naar feedback bij organisaties vandaan komt, waarom het vaak niet werkt en wat je kunt doen om wel het verschil te maken.

Einde van de klassieke HR-cyclus

De wereld verandert in hoog tempo en veel organisaties hebben moeite om bij te blijven. Termen als wendbaarheid (agility), lean en zelfsturing worden daarom tegenwoordig in elke ‘boardroom’ gebruikt. 

Het doel? Snel in kunnen spelen op de veranderende wereld. Het middel? Flexibele medewerkers die continu leren en verbeteren en zo het beste uit zichzelf halen. De vraag is wat dit voor de HR-cyclus van organisaties betekent.

Enkele jaren geleden deed Deloitte al een groot onderzoek naar de HR-cyclus. Hieruit bleek dat 92% van de medewerkers hierover ontevreden is. 

Dat is niet zo vreemd: eenmaal per jaar doelen stellen werkt niet in een snel veranderende wereld. Twee keer per jaar over je ontwikkeling praten evenmin. 

Het moderniseren van de HR-cyclus staat bij veel organisaties dan ook hoog op de agenda. De focus ligt daarbij niet langer op beoordelen, maar op het continue gesprek over doelen en persoonlijke groei.

Feedback als “Holy Grail”?

Dat een continu gesprek over doelen en persoonlijke groei essentieel is, mag duidelijk zijn. Dit zorgt ervoor dat medewerkers het beste uit zichzelf halen en focus houden op wat echt belangrijk is voor henzelf en voor de organisatie. Maar hoe geef je daar invulling aan?

Veel organisaties zoeken de oplossing in continue feedback. Dat is logisch, want een feedbackcultuur zorgt indirect voor betere prestaties. 

Dus schaffen organisaties een gelikte feedbacktool aan en verwachten vervolgens dat iedereen elkaar feedback gaat geven. Helaas is de praktijk vaak weerbarstiger. En eigenlijk is dat heel begrijpelijk…

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

Download nu gratis het e-book 'De 3 versnellers voor het goede gesprek'

Continue feedback is een illusie

De wens is vaak de vader van de gedachte. Dus als we een feedbacktool aanschaffen, gaan medewerkers elkaar meer feedback geven. Zo werkt het natuurlijk niet echt. Hoe graag de leveranciers van feedbacktools je dat ook willen laten geloven. 

Met de juiste begeleiding kun je mensen uiteraard wel stimuleren om elkaar regelmatig feedback te geven en een tool die het makkelijk maakt om dit te doen, kan daarbij zeker helpen. Maar na een paar maanden is de nieuwigheid er wel af en zakt de “feedbackcultuur” als een kaartenhuis ineen.

De meeste organisaties vallen vervolgens terug op een aantal feedbackrondes per jaar. Cynici zullen zeggen dat feedback daarmee is verworden tot een doel op zich. Optimisten vertellen je dat ook deze vorm van feedback waarde heeft. En realisten? Die zitten er precies tussenin :-).

Feedback alleen leidt niet tot actie

Natuurlijk kan feedback bijdragen aan betere prestaties, maar het is naïef om te verwachten dat feedback alleen ervoor zorgt dat medewerkers hun doelen sneller, beter of makkelijker behalen.

Feedback vormt immers slechts de input die vervolgens via zelfreflectie tot nieuwe actie moet leiden. En juist die actiegerichte zelfreflectie is wat veel mensen moeilijk vinden. De grote vraag is dus hoe je ze daarbij gaat helpen. Daar komt de dialoog om de hoek kijken.

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

Download nu gratis het e-book 'De 3 versnellers voor het goede gesprek'

Van feedback naar dialoog

Om echt beter te worden, moeten medewerkers regelmatig stil staan bij hun doelen en gedrag. Hoe gaat het met mijn doelen? Heb ik hulp nodig? Wat worden mijn volgende stappen? Feedback kan een aanleiding zijn om over deze vragen na te denken.

De meeste medewerkers staan echter niet vaak stil bij hoe het nu echt gaat met hun doelen en persoonlijke ontwikkeling. We zijn tenslotte al druk genoeg met de waan van de dag. Je kunt hen hier echter heel makkelijk bij ondersteunen. 

Hoe? Door reflectievragen een natuurlijk onderdeel te maken van alle gesprekken die in een organisaties worden gevoerd. Denk daarbij aan bila’s, coachgesprekken, werkoverleggen en retrospectives. Gesprekken genoeg. De goede vragen leiden namelijk vanzelf tot een goede dialoog.

In 3 stappen naar een effectieve continue dialoog

Feedback is een mooi streven. Maar feedback alleen leidt niet tot betere resultaten. Daarvoor is een continue dialoog nodig over doelen en persoonlijke groei.  De volgende stappen helpen je om de continue dialoog op gang te brengen binnen je organisatie.

  1. Stimuleer medewerkers om regelmatig stil te staan bij hun doelen
  2. Gebruik de gesprekken die er toch al zijn om het hierover te hebben
  3. Zet feedback in als input voor deze gesprekken, niet als doel op zich

En natuurlijk kun je technologie gebruiken om de dialoog te ondersteunen. Benieuwd hoe Dialog medewerkers en leidinggevenden hierbij ondersteunt? Bekijk dan de videodemo.

Lees verder

De 3 versnellers voor het goede gesprek

Ontdek hoe jij medewerkers en leidinggevenden stimuleert tot een motiverende en effectieve continue dialoog.

Download het gratis e-book nu!

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

Deel dit artikel

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'