Zo maak je van het beoordelingsgesprek een feestje
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment? Of zien ze er vooral tegenop?
In de meeste organisaties is helaas dat laatste het geval. De gesprekken worden gezien als een ‘moetje’, dat alleen maar tijd kost en weinig oplevert. Hoogstens een gevoel van opluchting als het weer achter de rug is. Toch kun je deze gesprekken op een eenvoudige manier veel effectiever en vooral ook leuker maken.
Het begint met de vraag welk doel je hebt met het beoordelingsgesprek. Is het bedoeld als een ‘veroordelingsgesprek’ (zo wordt het helaas vaak ervaren)? Of wil je je medewerkers vooral motiveren om nog beter te presteren? Ok, dat was een retorische vraag…
Wanneer presteren medewerkers het beste? Als ze zich gewaardeerd voelen in hun bijdrage aan de organisatie en als ze de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen. Dit is dan ook precies waarover het beoordelingsgesprek moet gaan.
Een goed gesprek wordt grotendeels bepaald door het stellen van de goede vragen. Het liefst laat je medewerkers hier vooraf alvast over nadenken.
Dit zijn de vragen die je medewerkers kunt stellen:
- Waar ben je het meest trots op?
- Waarvan heb je het meest geleerd?
- Wat wil je de komende periode bijdragen?
- Wat wil je de komende periode leren?
- Hoe kan ik je ondersteunen?
(Wil je nog meer vragen die je kunt gebruiken in een beoordelingsgesprek? Download dan ons gratis e-book met 49 leuke en effectieve vragen voor het beoordelingsgesprek.)
Als leidinggevende kun je de volgende vragen voorbereiden:
- Welke 3 complimenten heb ik voor de medewerker?
- Welke groei heb ik de medewerker zien maken?
- Welke ontwikkelkansen zie ik voor de medewerker?
Je zult merken dat de beoordelingsgesprekken direct veel inspirerender en waardevoller worden. En nog belangrijker: dat je medewerkers met een grote smile de deur uitlopen, op en top gemotiveerd om er met volle energie tegenaan te gaan.
En als het beoordelingsgesprek dan toch een feestje is, is het zonde om het maar één keer per jaar te doen… Dus vanaf nu: elke maand beoordelingsgesprek. Dan is het elke maand feest. Veel plezier!
Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd zijn de oprichters van Dialog, online software voor een verrassend simpele en effectieve gesprekscyclus. Benieuwd hoe Dialog medewerkers ondersteunt bij het leren en presteren? Bekijk dan de product tour.
Volg ons op
Geschreven door

Stefan Op de Woerd
Dialog

Jochem Aubel
Dialog
Gepubliceerd op 4 juni 2018

We gebruiken jouw gegevens uitsluitend voor het versturen van de nieuwsbrief. Lees onze privacyverklaring
Wil je nog meer inspirerende vragen die je in een beoordelingsgeprek kunt gebruiken?
Download dan nu ons e-book met 49 vragen voor inspirerende functioneringsgesprekken.
Andere interessante artikelen
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.