Blogs

Explore our blogs and get inspired by our vision on Performance, Talent & Engagement

FB - Waarom de klassieke HR-cyclus verdwijnt

Waarom de klassieke HR-cyclus verdwijnt Klik hier voor de video over de klassieke HR-cyclus. Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Dit terwijl effectieve en betrokken medewerkers belangrijker zijn dan ooit. Hoe speel je hier als organisatie op in? En wat moet je vooral niet doen? Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd gingen op zoek naar het antwoord op deze vragen. Ze spraken met HR-professionals, managers en medewerkers bij veel verschillende organisaties en kwamen tot een aantal verrassende inzichten. Organisaties veranderen in hoog tempo… De veranderingen in de wereld…
Binden en boeien… zo doe je dat

Binden en boeien… zo doe je dat

Binden en boeien… zo doe je dat De schaarste op de arbeidsmarkt breekt alle records. Meer dan ooit wil je als werkgever goede mensen aan boord houden. Vervanging is namelijk niet zo gemakkelijk te regelen. Het blijkt dat als medewerkers zich thuis voelen in de bedrijfscultuur, hun werk met plezier doen en trots zijn op hun organisatie ze niet zo snel op zoek gaan naar een andere werkgever.  In dit artikel een paar punten die bepalen of mensen blijven of vertrekken. En wat je als organisatie kunt doen om het verschil te maken. 1. Investeer in je mensen Nederlanders vinden…

Werk prive uit balans? 7 evenwichtige tips

Goede werk prive balans? 7 evenwichtige tips Maak je je weleens zorgen om de werk prive balans van je medewerkers? Je hoort steeds vaker dat mensen overwerkt zijn of vanwege een slechte werk prive balans opstappen. Dat wil je natuurlijk als organisatie voorkomen. Helemaal nu de arbeidsmarkt zo krap is. Maar hoe dan? We hebben 7 tips voor je die je helpen de werk prive balans van je medewerkers te verbeteren. En we leggen uit waarom die balans zo belangrijk is. Van je mensen moet je het hebben De belangrijkste productiemiddelen van jou als werkgever zijn goed opgeleide en functionerende…
Zo houd je goede mensen wél aan boord

Zo houd je goede mensen wél aan boord

Zo houd je goede mensen wél aan boord De schaarste op de arbeidsmarkt breekt alle records. Meer dan ooit wil je als werkgever goede mensen aan boord houden. Vervanging is namelijk niet zo gemakkelijk te regelen. Maar hoe dan? Goed werkgeverschap is hét wapen tegen ontevreden mensen, zo blijkt. Het zorgt voor een hogere betrokkenheid, minder stress én meer werkgeluk onder medewerkers. Dat klinkt goed. Maar wat is dat, goed werkgeverschap? En hoe verbeter je je hierin? Je leest het in dit artikel. Wat is goed werkgeverschap? Hiermee bedoelen we dat je als organisatie zorgt voor een gezonde en veilige…

5 voordelen van een krappe arbeidsmarkt

5 voordelen van een krappe arbeidsmarkt Het is alle hens aan dek op de arbeidsmarkt, want de krapte was nog nooit zo groot en is niet zomaar opgelost. De babyboomers gaan met pensioen en nieuwe mensen moet je zoeken met een lampje. Krapte klinkt niet fijn, want  straks moeten we misschien hetzelfde werk doen met minder mensen en wat als de economische groei stagneert? Een stapje terug in plaats van vooruit dan maar? Geen aantrekkelijke gedachte. Toch bieden krapte en zelfs minder groei ook voordelen. Dit zijn er 5. 1. Krapte leidt tot flexibiliteit De krapte dwingt jou als recruiter…
Oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte

Oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte

Oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte Nog nooit waren zoveel mensen in Nederland aan het werk. Tegelijkertijd was het aantal vacatures ook nooit eerder zo hoog. De krapte op de arbeidsmarkt slaat alle records. Tegenover elke 100 werklozen stonden eind maart 133 vacatures. Wat kunnen we op de korte termijn doen aan de krapte? In dit artikel twee manieren om het probleem op te lossen.   Vraag en aanbod beter laten aansluiten Het is belangrijk dat mensen wendbaarder worden en makkelijker van de ene baan naar de andere overstappen. Dit vraagt om aandacht voor talent management, maar ook om betere voorlichting aan scholieren…
Hoe zet je carrièrepaden succesvol in en hoe maak je hier als organisatie gebruik van?

Hoe zet je carrièrepaden succesvol in en hoe maak je hier als organisatie gebruik van?

Hoe stimuleer je medewerkers bij het volgen van hun carrièrepad en hoe zet je dit slim in om de organisatie verder te helpen?
Wat is een competentieprofiel en hoe zet je het succesvol in?

Wat is een competentieprofiel en hoe zet je het succesvol in?

Met een competentieprofiel breng je in kaart welke vaardigheden er nodig zijn voor het succesvol invullen van een functie. Hoe doe je dit op een succesvolle manier?
Wat is een skills matrix en hoe zet je het succesvol in?

Wat is een skills matrix en hoe zet je het succesvol in?

Een skills matrix helpt bij het in kaart brengen van de aanwezige skills binnen de organisatie. Download het template!
Wat is succession planning en hoe pas je het toe?

Wat is succession planning en hoe pas je het toe?

Succession planning draagt bij aan de toekomstbestendigheid van je organisatie. Maar hoe pas je het succesvol toe?
Wat is een eNPS van jouw organisatie en hoe ga je ermee om?

Wat is een eNPS van jouw organisatie en hoe ga je ermee om?

Met een eNPS breng je het werkgeluk van je medewerkers in kaart. Hoe koppel je hier als werkgever concrete acties aan?
Wat is de Employee Journey en waarom is het belangrijk?

Wat is de Employee Journey en waarom is het belangrijk?

Waarom zou je je medewerkers niet net zo behandelen als je klanten? Zie de Employee Journey als de nieuwe customer journey
Betrokken medewerkers als katalysator van je organisatie

Betrokken medewerkers als katalysator van je organisatie

Betrokken medewerkers zijn de spil van je organisatie. Hoe zorg je ervoor dat je collega’s betrokken zijn en blijven?
Verbeter de medewerkerstevredenheid met behulp van de software van Dialog

Verbeter de medewerkerstevredenheid met behulp van de software van Dialog

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Maar hoe zorg jij ervoor dat je collega’s gelukkig en tevreden zijn?
Hoe zorg je voor blije medewerkers?

Hoe zorg je voor blije medewerkers?

Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Essentieel dus om het werkgeluk zo hoog mogelijk te maken. Maar hoe doe je dat?
Hoe maak je jouw bedrijf toekomstbestendig met behulp van strategische personeelsplanning?

Hoe maak je jouw bedrijf toekomstbestendig met behulp van strategische personeelsplanning?

Met een strategische personeelsplanning zorg je ervoor dat je personeelsbestand toekomstbestendig is. Maar hoe stel je een personeelsplanning op?
Hoe maak je een functiehuis waardevol voor je organisatie?

Hoe maak je een functiehuis waardevol voor je organisatie?

Een functiehuis is de optelsom van alle functieprofielen binnen een organisatie. Hoe maak je dit functiehuis waardevol, zonder dat het na een paar maanden in een la verdwijnt?
Performance Management

Performance Management

Performance Management Performance management- of prestatiemanagement is al meer dan 100 jaar een belangrijk onderdeel binnen bedrijven en organisaties. Het doel achter performance management is dan ook al net zolang exact hetzelfde: ervoor zorgen dat medewerkers op de toppen van hun kunnen presteren. Met andere woorden: het beste uit zichzelf halen. De voordelen van performance management zijn duidelijk, maar vernieuwing is noodzakelijk. In deze blog vertellen we waarom en hoe je het dan wél aanpakt. Doel is hetzelfde, maar aanpak kan effectiever Dat het idee achter performance management al 100 jaar onveranderd is, wil natuurlijk niet zeggen dat de manier…
Van klassiek medewerkerstevredenheidsonderzoek naar employee experience

Van klassiek medewerkerstevredenheidsonderzoek naar employee experience

Het medewerkerstevredenheidsonderzoek zou vaker moeten worden gebruikt als een instrument binnen de beoordelingscyclus, in plaats van als een jaarlijks terugkerend agendapunt. Lees hoe in deze blog.
Wat is een vlootschouw en hoe zet je dit succesvol in?

Wat is een vlootschouw en hoe zet je dit succesvol in?

Een talent review is een kans voor jou (en de rest van het management team) om een beeld te krijgen van hoeveel je medewerkers bijdragen aan het succes van de organisatie.