Klantcase

Zo maakt Schouten & Nelissen klanten én medewerkers sterker

Schouten en Nelissen streeft ernaar klanten in hun werk en privéleven sterker te maken, zodat ze relevant blijven. Dat begint natuurlijk bij hun eigen medewerkers. Het flexibele en gebruiksvriendelijke platform van Dialog helpt ze daarbij. 

De HR-uitdaging van
Schouten & Nelissen

Schouten & Nelissen is in 1980 opgericht. Dit familiebedrijf met ruim 220 medewerkers is ervan overtuigd dat mensen sterker in hun werk en privéleven staan als ze hun hard én soft skills blijven trainen. Om mensen echt sterker te maken, is Schouten & Nelissen voortdurend uit op vernieuwing op het gebied van professionele ontwikkeling en persoonlijke groei. 

Schouten & Nelissen is uitgegroeid tot een toonaangevend internationaal opleidingsinstituut. Jaarlijks helpen de 9 organisaties die onder Schouten & Nelissen vallen duizenden professionals en organisaties in tientallen landen met coaching, training en opleidingen. Zo versterken ze zichzelf en hun organisaties.

Om ook de eigen medewerkers sterker te maken, stapte de organisatie over op een nieuwe HR-cyclus. Anders dan voorheen gebruikt iedereen nu dezelfde methode en staat ontwikkeling meer centraal. Precies zoals Schouten & Nelissen dat ook belangrijk vindt voor hun klanten.

Waarom Dialog?

De belangrijkste reden om op Dialog over te stappen is dat medewerkers niet optimaal bezig waren met hun (persoonlijke) ontwikkeling.

Wat ook fijn is: de beheerder van de tool van Dialog (bij Schouten & Nelissen de HR Manager) kan zien welke groepen of afdelingen hun plan (nog) niet hebben afgerond. Hierdoor kan zij gemakkelijk op een team lead af stappen om te herinneren aan openstaande acties. 

Usability

Moderne aanpak

“Ik beveel Dialog zeker aan omdat het een moderne versie is van de HR-cyclus. Het maakt het makkelijker om in gesprek te gaan met elkaar en het draagt echt bij aan ieders ontwikkeling.”

Prima samenwerking

“In het begin heb ik heel vaak contact gehad en ook tijdens de implementatiefase was Dialog goed bereikbaar. Nu we wat verder zijn, weet ik hoe ik snel een afspraak kan inplannen. Dat werkt heel goed. Gewoon prima.”

creating fans

Gebruiksvriendelijkheid

“Dialog is net wat mooier opgezet en toegankelijker dan andere tools. Het biedt bovendien een video met uitleg die je door de tool heen leidt. Het werkt net even wat makkelijker dan tools van andere aanbieders.”

Realtime

“Het is sowieso heel efficiënt en je hebt altijd realtime informatie. Iedereen in de organisatie gebruikt Dialog, zodat er een eenduidig systeem is. De tool is makkelijk bij te houden, ook door herinneringsmailtjes.”

Een jaar Dialog

“Nu we Dialog ruim een jaar in gebruik hebben ben ik nog steeds heel enthousiast. Ik zie dat mensen actief bezig zijn met hun (persoonlijke) doelen. Ontwikkeling vinden we belangrijk bij Schouten & Nelissen. Dialog helpt ons om hier nog actiever op te sturen maak ik altijd een bruggetje naar onze Schouten & Nelissen Academy. Daarin zitten alle trainingen van SUAS, workshops en coachtrajecten. We willen dat medewerkers daar (nog) meer gebruik van maken. Dialog helpt daar zeker bij.”

8 specialismen onder één dak

Binnen Schouten & Nelissen hebben negen verschillende organisaties ieder hun eigen specialisme: van coachingsprogramma’s en trainingen in soft skills tot in-company leer- en ontwikkelprogramma’s. 

Dit zijn alle specialismen:

  • management en leiderschap
  • persoonlijke effectiviteit
  • communicatie
  • vitaliteit en stress
  • carrière, loopbaan & mobiliteit 
  • coachingsvaardigheden
  • advies en consultancy
  • organisatie ontwikkeling

     

Zo heeft Schouten & Nelissen alles in huis om individuele professionals, teams of hele organisaties sterk en wendbaar te houden. Dat is essentieel om klaar te zijn voor de toekomst.

Deze kernwaarden staan daarbij steeds centraal: commercieel en ondernemend, integriteit, klantgericht en samenwerken.

“We faciliteren en stimuleren medewerkers zoveel mogelijk op het gebied van ontwikkeling. Het uitgangspunt is dat de medewerker tijdens zijn reis bij ons altijd sterker wordt. Dit kan binnen de organisatie of erbuiten. Dialog helpt ons om hier nog actiever op te sturen en geeft inzicht met het dashboard. Het helpt de medewerkers ook om de (persoonlijke) doelen- top of mind- te houden. Dialog is gebruiksvriendelijk voor zowel de medewerker als de leidinggevende.”

Nicole Niemeijer – HR Manager

Dialog en Schouten & Nelissen

Ontwikkelbehoefte met Persoonlijk Plan

“De HR cyclus op Dialog zorgt ervoor dat de (persoonlijke) doelen worden ingevuld. Het zorgt er ook voor dat er regelmatig dialogen zijn met de coach, collega en/of leidinggevende over de (persoonlijke) ontwikkeling en behoeften daarin. Deze worden vertaald naar een eigen ontwikkelbehoefte. De medewerkers zijn hierbij volledig in de lead, de leidinggevende ondersteunt de medewerker in zijn carrière pad en persoonlijke groei.”

Open feedback cultuur

“We streven namelijk naar een open feedback cultuur (zowel klanten, stakeholders, leveranciers als collega’s) deze kunnen dan vervolgens worden vertaald naar een eigen ontwikkelbehoefte. 

We willen hier nog verder in professionaliseren. Voor medewerkers kan dit soms nog een drempel zijn. We willen onze medewerkers hier verder mee helpen.

We hebben een eigen Schouten Academy. Hierin zal de komende tijd meer aandacht worden gegeven aan (interne) trainingen zoals ‘Feedback geven – Feedback ontvangen’ en ‘Het goede gesprek’.”

Sturen op betrokkenheid

“Onder begeleiding van ons merk Realise doen we elk jaar een medewerkersonderzoeken om te meten hoe bevlogen, gemotiveerd en vitaal onze medewerkers zijn.
Binnenkort starten we met de Engagement tool van Dialog. 

Het mooie daaraan is dat we vaker een korte enquête of pulse kunnen uitzetten. Zo kunnen we gerichter sturen op betrokkenheid. Voor ons erg belangrijk. We hebben namelijk de ambitie om de beste/leukste werkgever te worden in 2025.”

“Dialog ondersteunt ons bij het voeren van gesprekken met medewerkers over hun persoonlijke ontwikkeling in relatie tot en in balans met organisatiedoelen. De tool voorziet in het maken, vastleggen opvolgen en waarderen van concrete afspraken op individueel niveau, Zo is er inzicht en werkt iedereen binnen de organisatie doelgericht aan persoonlijke en organisatiedoelen.”

Richard Vermeent – Directeur Operations

Klikbare demo

Ontdek onze functionaliteit en ervaar alle voordelen

Bekijk andere klantcases

Gemeente Venray

Zo bracht Gemeente Venray de constructieve dialoog op gang.

SPAR

SPAR verhoogt de betrokkenheid van de medewerkers

MET ggz

Zo bracht MET ggz de constructieve dialoog op gang.

KNVB

KNVB maakt medewerkers eigenaar van ontwikkeling

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'