Video’s
Klantcases
Performance management- of prestatiemanagement is al meer dan 100 jaar een belangrijk onderdeel binnen bedrijven en organisaties. Het doel achter performance management is dan ook al net zolang exact hetzelfde: ervoor zorgen dat medewerkers op de toppen van hun kunnen presteren.
Dat het idee achter performance management al 100 jaar onveranderd is, wil natuurlijk niet zeggen dat de manier waarop je het effectief toepast ook gelijk is gebleven. Toch zien we dat veel bedrijven nog vasthouden aan de klassieke performance management cyclus. Deze bestaat vaak uit twee formele momenten per jaar, beter bekend als functionerings- en beoordelingsgesprek. Hierin zijn voornamelijk de managers aan het woord, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het proces en de beoordeling. Deze traditionele HR-cyclus is hoognodig aan vervanging toe.
We vallen een beetje in herhaling, maar we benadrukken graag dat het doel achter performance management nog altijd hetzelfde is als 100 jaar geleden. Het beste uit mensen halen, om zo als organisatie je doelen te bereiken. Dit is een continu proces en moet dan ook regelmatig besproken worden. De tweejaarlijkse functioneringsgesprekken kunnen in de vernieuwde performance management cyclus beter plaatsmaken voor gesprekken die aansluiten op de dagelijkse praktijk. Prestatiemanagement wordt zo een dynamisch proces, waarbij doelen stellen, feedback verzamelen en continue dialogen een belangrijke rol spelen.
Performance management zet de groeimogelijkheden van de medewerkers centraal en laat hun persoonlijke doelen aansluiten op de doelstellingen van de organisatie. Dit zorgt er bijna automatisch voor dat medewerkers in de lead komen voor het formuleren van hun eigen doelstellingen, wat ze weer motiveert om hier ook continu en actief mee aan de slag te gaan.
Dialog helpt jouw organisatie met een verrassend simpele tool om de complete performance management cyclus effectief en digitaal in te zetten. Dit gebeurt aan de hand van enkele belangrijke stappen die samen het volledige performance management model vormen.Â
Doelen stellen is een belangrijk onderdeel van prestatiemanagement. Het platform van Dialog ondersteunt medewerkers, managers en HR om het goede gesprek te voeren over doelen en ontwikkeling. Hier gaat het zowel om persoonlijke doelstellingen als organisatie- en teamdoelen. Het is belangrijk dat medewerkers deze doelen top-of-mind houden en hier gedurende het jaar regelmatig bij stilstaan. Als manager kun je hierdoor op tijd bijsturen waar nodig en wordt regelmatig het goede gesprek gevoerd.Â
Door continu feedback te geven en te vragen, blijven gestelde doelen top-of-mind. Met de tool van Dialog vraag en ontvang je realtime feedback, waarmee je gericht aan de slag kan. Complimenten zijn ook een vorm van feedback en vergroten de betrokkenheid en motivatie van je medewerkers enorm. Complimenten stimuleren een positieve bedrijfscultuur en zijn dan ook een belangrijk onderdeel binnen het performance management model.
Dialog zorgt ieder moment voor inzicht in de voortgang van medewerkers en de status van de organisatiedoelen. Alle behaalde resultaten, feedback en reflecties geven een overzichtelijk beeld tijdens evaluatiemomenten. Op basis van deze beoordeling kan de prestatiemanagementcyclus vervolgens weer opnieuw beginnen.Â
Dialog helpt met het stimuleren van gedragsontwikkeling. Door competenties te vertalen naar haalbare stappen van concreet en zichtbaar gedrag, wordt het voor medewerkers eenvoudig om hier mee te oefenen. Ook hier is reflectie weer een belangrijk onderdeel, want dit is de basis voor groei en ontwikkeling. Daarnaast koppel je een training, opleiding of e-learning eenvoudig aan de tool van Dialog. Hiermee stimuleer je medewerkers om te blijven leren en nieuwe kennis te koppelen aan de prestaties.Â
De tool van Dialog helpt bij het voeren van een continue dialoog. Zo geven medewerkers voor een gesprek met een leidinggevende makkelijk aan over welke doelen, feedback of andere punten zij het willen hebben. Zo gaat het altijd over punten die voor medewerkers relevant zijn en blijft het goede gesprek aan de gang.Â
Leidinggevenden hebben elk moment inzicht in de doelen van hun medewerkers en hoe zij er op dat moment voorstaan. Dit vormt altijd de basis voor het goede gesprek. Daarnaast is het inzichtelijk welke medewerkers de grootste bijdrage leveren aan de bedrijfs- en teamdoelstellingen. Zo blijft ook het goede teamgesprek altijd gaande.Â
Heb je behoefte aan meer waardevolle inzichten en tips voor een simpele en effectief performance management cyclus? Lees dan ter inspiratie onze blogs en e-books of bekijk onze video’s. Heb je andere vragen over bijvoorbeeld ons platform of hoe Dialog jouw organisatie kan helpen aan een het vernieuwen of verbeteren van de HR-cyclus? Neem dan gerust contact met ons op. Onze medewerkers staan voor je klaar!
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?
Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.
Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.
Als je deze stappen doorloopt kom je tot een cyclus die je medewerkers echt ondersteunt in het leren en presteren.