Met een skills matrix breng je op een overzichtelijke manier de kerncompetenties, vaardigheden en kwalificaties van je collega’s in kaart. Met dit overzicht kun je bepalen welke medewerker geschikt is voor een bepaalde functie binnen de organisatie of binnen een nieuw project. Lees hoe je een skills matrix maakt en welk doel die dient.
Talent ontwikkelen met de skills matrix
Een skills matrix is een handige managementtool waarmee je de prestaties van alle werknemers kunt evalueren en waarmee je hun ontwikkeling op een effectieve manier kunt inrichten. Door goed de tijd te nemen voor het matrix maken, kun je betere beslissingen nemen op onder meer het gebied van talentontwikkeling en succession planning. Is er bijvoorbeeld iemand klaar om een nieuwe stap te zetten binnen de organisatie? Of komt er juist aan het licht dat er een kloof is tussen de aanwezige skills en de benodigde skills?
6 redenen waarom je de skills matrix gebruikt
- Helpt om de skills van je werknemers in kaart te brengen en te beoordelen.
- Is een mooi uitgangspunt voor het ontwikkelen van skills.
- Brengt goed in kaart wie er over dezelfde kwaliteiten beschikt, bij acute bezettingsproblemen.
- Helpt medewerkers bij het identificeren van hun sterke en zwakke punten.
- Geeft medewerkers de verantwoordelijkheid om te werken aan het verbeteren van bepaalde skills.
- Verbetert de mobiliteit binnen de organisatie door meer inzicht in de aanwezige skills.
Wat staat er in de skills matrix?
Een skills matrix ziet er voor elke organisatie net iets anders uit, omdat het ook per organisatie en per functie verschilt welke skills nodig zijn. Belangrijk is dus om de benodigde skills in kaart te brengen, wat goed kan met behulp van competentieprofielen. Daarnaast is het belangrijk om te inventariseren welke skills medewerkers nu al bezitten.
Elke matrix is opgedeeld in een verticale en horizontale as. Op de ene as staan de werknemers binnen je organisatie of binnen het team en op de andere as staan de skills die je wilt beoordelen. Deze beoordeling geef je vervolgens aan de hand van cijfers, of welke andere manier in jouw organisatie prettig werkt.
Naast skills kun je in de matrix ook de mate van interesse in het ontwikkelen van deze skills toevoegen. Zo weet je precies wie er open staat voor de ontwikkeling van welke skill en wie graag door wil groeien.
Zo gebruik je resultaten van de skills matrix
Wanneer je een skills matrix hebt ingevuld, is het zaak om hier op een effectieve manier mee aan de slag te gaan. Een skills matrix is namelijk geen doel op zich, maar een middel om het maximale uit je medewerkers te halen.
Als uit de skills matrix bijvoorbeeld blijkt dat een collega zich nog moet ontwikkelen in de vaardigheid ‘spreken voor publiek’, kun je als organisatie een actieve faciliterende rol spelen om je collega te helpen beter te worden in deze vaardigheid.
Ga dus altijd het goede gesprek aan op basis van de resultaten uit een skills matrix en help je collega’s actief om bepaalde vaardigheden aan te leren of te ontwikkelen. Wil je weten hoe de software van Dialog ondersteunt bij het voeren van de continue dialoog en het ontwikkelen van talenten aan de hand van een skills matrix? Neem dan vooral contact met ons op!