Als HR-manager ben je waarschijnlijk wel bekend met de term bila. De afkorting staat voor bilateraal overleg of bilateraal gesprek. Dat is een gesprek tussen twee personen: de medewerker en zijn of haar leidinggevende of HR-manager.
Een bila gaat vaak niet over de juiste dingen en is te vrijblijvend. De vraag is hoe je dit oplost. En waarom is het regelmatig voeren van goede bila’s zo belangrijk voor je organisatie? Je ontdekt het in dit blog.
Het doel van een bila is om een open en eerlijk gesprek te voeren over de doelen van de medewerker, de ontwikkeling van zijn vaardigheden en competenties, en om eventuele knelpunten te bespreken.
Helaas gaat een bila daar vaak niet over. Sterker nog, een bila wordt vaak afgezegd. Hij is vrijblijvend en wordt makkelijk vervangen voor een overleg dat zich ineens aandient. Dat kan veel beter.
De vraag is hoe je van een bila een goed gesprek maakt. Een gesprek dus dat niet wordt afgezegd en echt iets oplevert. De essentie van een goed gesprek is dat het de prestaties en betrokkenheid van medewerkers en teams verhoogt. Het moet dan ook leiden tot:
Wanneer je met het gesprek één of meer van deze resultaten hebt bereikt, is het een ‘goed gesprek’ geweest. Deze punten kan je natuurlijk ook bespreken tijdens een bila. Daarnaast zijn er nog andere onderwerpen waar je het over kunt hebben. Zie een bila als periodieke en continue coaching, dat is erg belangrijk.
Door deze vragen te stellen krijg je als HR-manager of leidinggevende een goed beeld van hoe het met de medewerker gaat en waar kansen voor verbetering liggen. Je kan je ook verdiepen in een coachingsmodel, bijvoorbeeld het GROW-model.
Tijdens een bila kan je verder aan een medewerker laten zien dat je betrokken bent. En ook dat je hem wilt ondersteunen in zijn ontwikkeling. Hierdoor voelt hij zich serieus genomen. Dat is essentieel in deze krappe arbeidsmarkt.Â
De banen liggen voor het oprapen, dus als een medewerker zich niet gezien voelt, is de kans groot dat hij vertrekt. Dat wil je natuurlijk graag voorkomen.
Je weet nu welke vragen je het beste kunt stellen. Maar hoe zorg je ervoor dat de bila gesprekken effectief zijn en gestructureerd verlopen?
Zo zie je dat goede en regelmatig geplande bila’s belangrijk zijn voor je organisatie. Je weet als HR-manager of leidinggevende hoe het gaat met je medewerker en er is meer focus op doelen & (talent)ontwikkeling.Â
Mogelijke knelpunten kan je op tijd aanpakken. Ze groeien daardoor niet uit tot een serieus probleem. Bovendien voelt een medewerker die je regelmatig spreekt zich meer gezien en betrokken. Zo blijft hij gemotiveerd en dat is precies wat je wilt in deze krappe arbeidsmarkt. Wanneer is de volgende bila?
Om van een bilateraal een goed gesprek te maken dat niet wordt afgezegd en daadwerkelijk iets oplevert, is het essentieel om de focus te leggen op het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van medewerkers en teams.
Het gesprek moet leiden tot meer focus op doelen, beter benutten van talenten en hogere motivatie.
Om effectieve bila-gesprekken te voeren, is het belangrijk om de volgende stappen te volgen:
Ervaar de voordelen van Dialog in de klikbare demo
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?
Contact
Medewerkers
Personeelsbeleid
Performance
Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.
Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.
Met dit e-book helpen we je in 5 stappen op weg om doorlopend de regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.