Wat is er mis met een bila en hoe los je dit op?

Stefan Op de Woerd
Stefan Op de Woerd

Als HR-manager ben je waarschijnlijk wel bekend met de term bila. De afkorting staat voor bilateraal overleg of bilateraal gesprek. Dat is een gesprek tussen twee personen: de medewerker en zijn of haar leidinggevende of HR-manager.

Een bila gaat vaak niet over de juiste dingen en is te vrijblijvend. De vraag is hoe je dit oplost. En waarom is het regelmatig voeren van goede bila’s zo belangrijk voor je organisatie? Je ontdekt het in dit blog.

Een bila is vaak geen open en eerlijk gesprek

Het doel van een bila is om een open en eerlijk gesprek te voeren over de doelen van de medewerker, de ontwikkeling van zijn vaardigheden en competenties, en om eventuele knelpunten te bespreken. 

Annuleer nooit een bila

Helaas gaat een bila daar vaak niet over. Sterker nog, een bila wordt vaak afgezegd. Hij is vrijblijvend en wordt makkelijk vervangen voor een overleg dat zich ineens aandient. Dat kan veel beter.

Zo maak je van een bila een goed gesprek

De vraag is hoe je van een bila een goed gesprek maakt. Een gesprek dus dat niet wordt afgezegd en echt iets oplevert. De essentie van een goed gesprek is dat het de prestaties en betrokkenheid van medewerkers en teams verhoogt. Het moet dan ook leiden tot:

  • Meer focus op de doelen
  • Beter benutten van de talenten
  • Hogere motivatie

Wanneer is een bila ‘een goed gesprek’

Wanneer je met het gesprek één of meer van deze resultaten hebt bereikt, is het een ‘goed gesprek’ geweest. Deze punten kan je natuurlijk ook bespreken tijdens een bila. Daarnaast zijn er nog andere onderwerpen waar je het over kunt hebben.

Knelpunten of problemen bespreken in bila

Tijdens een bila kan je ook eventuele knelpunten of problemen in een vroeg stadium ter sprake brengen en aanpakken. Zo voorkom je dat ze leiden tot serieuze problemen of zelfs ontslag. Wil je graag het beste uit je bila’s halen? Dat kan door de juiste vragen te stellen.
In 5 stappen naar een ultieme employee experience
Ontdek de 5 stappen die jouw organisatie naar een gestroomlijnde employee experience leidt.

Stel deze vragen tijdens een bila

Ze helpen jou als HR-manager of leidinggevende het gesprek op gang te brengen en de prestaties van de medewerker te verbeteren. We geven wat suggesties om je op weg te helpen.
5 vragen voor een bila
  1. Hoe ervaar je jouw werkzaamheden binnen de organisatie?
  2. Wat gaat al goed en wat kan naar jouw en onze mening beter?
  3. Wat heb je nodig om je werk (nog) beter te doen?
  4. Hoe staat het met je doelen en wat heb je nodig om ze te bereiken?
  5. Hoe kunnen we als organisatie jouw werkplezier vergroten?

Door deze vragen te stellen krijg je als HR-manager of leidinggevende een goed beeld van hoe het met de medewerker gaat en waar kansen voor verbetering liggen. 

Verhoog betrokkenheid met bila

Tijdens een bila kan je verder aan een medewerker laten zien dat je betrokken bent. En ook dat je hem wilt ondersteunen in zijn ontwikkeling. Hierdoor voelt hij zich serieus genomen. Dat is essentieel in deze krappe arbeidsmarkt. 

De banen liggen voor het oprapen, dus als een medewerker zich niet gezien voelt, is de kans groot dat hij vertrekt. Dat wil je natuurlijk graag voorkomen.

In 5 stappen naar een ultieme employee experience
Ontdek de 5 stappen die jouw organisatie naar een gestroomlijnde employee experience leidt.

De voorbereiding voor effectieve bila's

Je weet nu welke vragen je het beste kunt stellen. Maar hoe zorg je ervoor dat de bila gesprekken effectief zijn en gestructureerd verlopen? 

Effectieve bila’s voeren; zo bereid je je voor op een bila

  1. Plan de bila gesprekken op regelmatige basis, bijvoorbeeld 1 keer per 2 maanden.
  2. Zorg voor een rustige plek voor het gesprek.
  3. Maak duidelijke afspraken over de agenda en duur van het gesprek.
  4. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is voor wederzijdse feedback.
  5. Maak afspraken over het vervolg: bedenk actiepunten en maak een planning

Het belang van goede bila’s

Zo zie je dat goede en regelmatig geplande bila’s belangrijk zijn voor je organisatie. Je weet als HR-manager of leidinggevende hoe het gaat met je medewerker en er is meer focus op doelen & (talent)ontwikkeling. 

Mogelijke knelpunten kan je op tijd aanpakken. Ze groeien daardoor niet uit tot een serieus probleem. Bovendien voelt een medewerker die je regelmatig spreekt zich meer gezien en betrokken. Zo blijft hij gemotiveerd en dat is precies wat je wilt in deze krappe arbeidsmarkt. Wanneer is de volgende bila?

Veelgestelde vragen over bila's

Om van een bilateraal een goed gesprek te maken dat niet wordt afgezegd en daadwerkelijk iets oplevert, is het essentieel om de focus te leggen op het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van medewerkers en teams.

Het gesprek moet leiden tot meer focus op doelen, beter benutten van talenten en hogere motivatie.

Om effectieve bila-gesprekken te voeren, is het belangrijk om de volgende stappen te volgen:

  1. Plan de bila-gesprekken regelmatig, bijvoorbeeld eens per 2 maanden.
  2. Zorg voor een rustige plek voor het gesprek.
  3. Maak duidelijke afspraken over de agenda en de duur van het gesprek.
  4. Creëer ruimte voor wederzijdse feedback.
  5. Maak afspraken over het vervolg, zoals het bepalen van actiepunten en het maken van een planning.

Ontdek Dialog in de praktijk

Ervaar de voordelen van Dialog in de klikbare demo

Lees verder

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

In 5 stappen naar de ultieme employee experience

Met dit e-book helpen we je in 5 stappen op weg om doorlopend de regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.

Download nu het gratis e-book!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'