Wat is er mis met bila’s en hoe los je dit op?
Als HR-manager ben je waarschijnlijk wel bekend met de term bila. De afkorting staat voor bilateraal overleg of bilateraal gesprek. Dat is een gesprek tussen twee personen: de medewerker en zijn of haar leidinggevende of HR-manager.
Een bila gaat vaak niet over de juiste dingen en is te vrijblijvend. De vraag is hoe je dit oplost. En waarom is het regelmatig voeren van goede bila’s zo belangrijk voor je organisatie? Je ontdekt het in dit blog.
Een bila is vaak geen open en eerlijk gesprek
Zo maak je van een bila een goed gesprek
- Meer focus op de doelen
- Beter benutten van de talenten
- Hogere motivatie
Bespreek in bila’s ook mogelijke knelpunten
Tijdens eeb bila kan je ook eventuele knelpunten of problemen in een vroeg stadium ter sprake brengen en aanpakken. Zo voorkom je dat ze leiden tot serieuze problemen of zelfs ontslag. Wil je graag het beste uit je bila’s halen? Dat kan door de juiste vragen te stellen.

Op zoek naar de ultieme employee experience?
Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.
Dit zijn belangrijke vragen tijdens een bila
Belangrijke vragen:
- Hoe ervaar je jouw werkzaamheden binnen de organisatie?
- Wat gaat al goed en wat kan naar jouw en onze mening beter?
- Wat heb je nodig om je werk (nog) beter te doen?
- Hoe staat het met je doelen en wat heb je nodig om ze te bereiken?
- Hoe kunnen we als organisatie jouw werkplezier vergroten?
Door deze vragen te stellen krijg je als HR-manager of leidinggevende een goed beeld van hoe het met de medewerker gaat en waar kansen voor verbetering liggen.Â
Tijdens een bila kan je verder aan een medewerker laten zien dat je betrokken bent. En ook dat je hem wilt ondersteunen in zijn ontwikkeling. Hierdoor voelt hij zich serieus genomen. Dat is essentieel in deze krappe arbeidsmarkt. De banen liggen voor het oprapen, dus als een medewerker zich niet gezien voelt, is de kans groot dat hij vertrekt. Dat wil je natuurlijk graag voorkomen.

Op zoek naar de ultieme employee experience?
Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.
Zo zorg je voor effectieve bila's
Je weet nu welke vragen je het beste kunt stellen. Maar hoe zorg je ervoor dat de bila gesprekken effectief zijn en gestructureerd verlopen?Â
Hieronder 5 tips:
- Plan de bila gesprekken op regelmatige basis, bijvoorbeeld 1 keer per 2 maanden.
- Zorg voor een rustige plek voor het gesprek.
- Maak duidelijke afspraken over de agenda en duur van het gesprek.
- Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is voor wederzijdse feedback.
- Maak afspraken over het vervolg: bedenk actiepunten en maak een planning
Het belang van goede bila’s
Zo zie je dat goede en regelmatig geplande bila’s belangrijk zijn voor je organisatie. Je weet als HR-manager of leidinggevende hoe het gaat met je medewerker en er is meer focus op doelen & (talent)ontwikkeling. Mogelijke knelpunten kan je op tijd aanpakken. Ze groeien daardoor niet uit tot een serieus probleem. Bovendien voelt een medewerker die je regelmatig spreekt zich meer gezien en betrokken. Zo blijft hij gemotiveerd en dat is precies wat je wilt in deze krappe arbeidsmarkt. Wanneer is de volgende bila?
Lees verder

Zo breng je het goede gesprek op gang in jouw organisatie
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?

Zo maak je van het functioneringsgesprek een feestje
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?

Waarom de klassieke HR-cyclus verdwijnt
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?