Zo breng je het goede gesprek op gang in jouw organisatie

Stefan Op de Woerd

Stefan Op de Woerd

Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie? De wens is begrijpelijk: een goed gesprek leidt tot betere prestaties en hogere betrokkenheid. Maar het is nog niet zo makkelijk om als HR richting te geven aan de gesprekken die in de dagelijkse praktijk plaatsvinden.

In deze blog nemen we je mee in onze aanpak om het goede gesprek in jouw organisatie te stimuleren.

Wat is dat ‘goede gesprek’ nu eigenlijk?

Het klinkt natuurlijk logisch en aantrekkelijk om het goede gesprek te stimuleren. Maar wat maakt precies dat een gesprek “goed” is? Om die vraag te beantwoorden, is het goed om te kijken naar het doel dat je ermee wilt bereiken.

De essentie van een goed gesprek is dat het de prestaties en betrokkenheid van medewerkers en teams verhoogd. Het zou dan ook altijd moeten leiden tot:

  • Meer focus op de doelen
  • Beter benutten van de talenten
  • Hogere motivatie


Wanneer je in het gesprek één of meer van deze resultaten hebt bereikt, is het een “goed gesprek” geweest. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle andere gesprekken slecht zijn, maar iedereen zal wel herkennen dat lang niet alle gepraat in de organisatie even waardevol is…

Niet méér gesprekken, maar andere gesprekken

Waarschijnlijk hebben de meeste leidinggevenden in jouw organisatie wel bila’s ingepland met hun medewerkers. Vaak is het echter vooral ‘de waan van de dag’ die de agenda bepaalt. Zou dit leiden tot meer focus, ontwikkeling en motivatie…?

De crux is dan ook om de gesprekken die worden gevoerd, zo in te steken dat ze echt bijdragen aan het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van de medewerker. Het is duidelijk dat hierbij een belangrijke rol is weggelegd voor leidinggevenden. Maar zij zullen niet van de ene op de andere dag ‘het goede gesprek’ gaan voeren. Een belangrijke rol voor HR is om hen daarin te ondersteunen.

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

Download nu gratis het e-book 'De 3 versnellers voor het goede gesprek'

Leidinggevenden zijn geen psychologen

Het droombeeld van menig HR-professional lijkt wel te zijn dat elke leidinggevende diepgaande coachgesprekken voert met zijn medewerkers. Nou, dat gaat niet gebeuren. En dat is gelukkig ook helemaal niet nodig.

Laten we vooropstellen dat er leidinggevenden zijn die coachen leuk vinden en daar aanleg voor hebben. Laat ze dat dan vooral doen! Maar niet elke leidinggevende heeft hiervoor het talent en de motivatie. Het is dan ook niet verstandig om hen dit door de spreekwoordelijke strot te duwen.

Veel leidinggevenden zijn te typeren als professionals met veel kennis van het vakgebied waarin zij opereren, aangevuld met de vaardigheden om dingen gedaan te krijgen. Heel waardevol voor je organisatie. Maar ja, zij zitten vaak niet te wachten op het voeren van coachgesprekken.

Wat de meeste leidinggevenden wel drijft is het “beter” maken van hun mensen en hun team. En daarbij komt het goede gesprek natuurlijk uitstekend van pas. De vraag is dus vooral hoe je hen ondersteunt om deze gesprekken nog effectiever te maken.

De drie versnellers voor het goede gesprek

Als HR professional ben je zelf meestal niet aanwezig bij de gesprekken die medewerkers en leidinggevenden en kun je niet afdwingen dat die gesprekken plaatsvinden. Daarom is het belangrijk het voor hen zo makkelijk en relevant mogelijk te maken. Er zijn drie belangrijke “versnellers”:

  • Bied structuur
  • Maak relevante informatie eenvoudig toegankelijk
  • Creëer triggers


Met deze versnellers maak je de kans zo groot mogelijk dat de medewerkers en leidinggevenden er echt mee aan de slag gaan.

Versneller 1: Bied structuur

Allereerst is het cruciaal dat de gesprekken over de juiste dingen gaan. Welke onderwerpen zijn van belang om de prestaties en betrokkenheid van de medewerker te stimuleren?

Een handige leidraad hierbij is de volgende driedeling: Persoonlijk – Huidige rol – Groei & ontwikkeling.

  • Persoonlijk
    Hoe zit je in je vel? Waar krijg je energie van en wat kost energie? Waar wil je meer aandacht aan geven?
  • Huidige rol
    Hoe vul je je huidige rol in? Hoe gaat het met de doelen die zijn afgesproken? Welke feedback heb jij als leidinggevende?
  • Groei & ontwikkeling
    Welke talenten wil je meer inzetten? Welke kennis en vaardigheden wil je ontwikkelen? Wat is je ambitie en welke mogelijkheden zijn er binnen de organisatie?


Grote kans dat dit leidt tot focus, talentontwikkeling en motivatie.

Versneller 2: Maak relevante informatie eenvoudig toegankelijk

Gesprekken worden nog waardevoller als op het juiste moment de juiste informatie beschikbaar is. Als je 2 weken terug een gesprek hebt gehad, wil je eenvoudig kunnen zien wat toen besproken is. Als je het over de doelen van de medewerker hebt, wil je die er heel makkelijk bij kunnen pakken. Als je het over de invulling van de rol hebt, wil je direct zien welke verantwoordelijkheden en verwachtingen er bij die rol horen. Als je het over groei en ontwikkeling hebt, wil je inzicht in ontwikkelmogelijkheden en carrièrepaden.

In veel organisaties staat deze informatie wel “ergens”, maar niet makkelijk vindbaar. Laat staan dat deze is toegespitst op de specifieke situatie van de medewerker. Als jij middenin een gesprek zit, moet de relevante informatie direct oproepbaar zijn.

Door relevante informatie heel eenvoudig toegankelijk te maken, verhoog je de kwaliteit van de gesprekken.

Versneller 3: Creëer triggers

Als je medewerkers en leidinggevenden het gesprek voeren over de juiste onderwerpen en op basis van de relevante informatie, ben je al een heel eind. Maar wat nog mooier is, is als je ze kunt helpen om hierin de juiste timing te kiezen.

Wat zijn momenten dat een gesprek relevant is? Vaak ontstaat de behoefte om iets te bespreken naar aanleiding van een evaluatie op de doelen, het ontvangen van feedback of een persoonlijke reflectie.

Dat zijn dus belangrijke momenten om een medewerker te triggeren een gesprek in te plannen of bespreekpunten te agenderen. Tegelijkertijd kun je op zulke momenten ook de leidinggevende triggeren om de evaluatie, feedback of reflectie te bekijken en daarop te reageren. Just-in-time coaching, noemen we dat :-).

Met moderne performance management systemen, gebeurt dit allemaal realtime en kan het gesprek ook (deels) online plaatsvinden. Hiermee maak je van “het goede gesprek” ook nog eens een “continue dialoog”.

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

Download nu gratis het e-book 'De 3 versnellers voor het goede gesprek'

Aan de slag

Je hebt nu de drie versnellers van het goede gesprek in beeld:

  1. Bied structuur
  2. Maak relevante informatie eenvoudig toegankelijk
  3. Creëer triggers


Het daadwerkelijk implementeren van deze versnellers is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig is er tegenwoordig moderne technologie die dit volledig ondersteunt. Dat scheelt een hoop tijd en moeite.

Met de drie versnellers faciliteer je medewerkers en leidinggevenden om continu “het goede gesprek” te voeren. Gesprekken die leiden tot meer focus, ontwikkeling en motivatie en daarmee tot betere prestaties en betrokken medewerkers!

Bekijk de video over de 3 versnellers voor het goede gesprek

Lees verder

De 3 versnellers voor het goede gesprek

Ontdek hoe jij medewerkers en leidinggevenden stimuleert tot een motiverende en effectieve continue dialoog.

Download het gratis e-book nu!

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'