Klantcase
Zo bracht Colliers de constructieve dialoog op gang
Colliers wilde van een traditionele en complexe HR-cyclus naar een constructieve dialoog tussen medewerker en leidinggevende. Door Dialog te verwerken in alle antwoorden op HR-gerelateerde vragen is de ‘what’s in it for me’ voor medewerkers glashelder.
Klantcase
De HR uitdaging voor Colliers
Colliers is een vastgoedbedrijf waar ondernemersmentaliteit en diversiteit hoog in het vaandel staan. Tevreden en leergierige medewerkers zijn het visitekaartje voor klant en sollicitant. Talent binnenhalen, behouden en benutten is één van de grootste HR-uitdagingen van dit moment. Daarom nam Colliers de stap naar het faciliteren van het goede gesprek.
De beoordelingsgesprekken die tot voor kort gevoerd werden, hadden geen duidelijk doel en stimuleerden medewerkers onvoldoende om echt deel te nemen aan het gesprek. Leidinggevenden ervoeren dat medewerkers onvoorbereid het gesprek ingingen en weinig eigenaarschap namen voor hun eigen ontwikkeling.
Colliers heeft zich ontwikkeld tot een organisatie met vele medewerkers in 62 landen. Als wereldwijd leider in vastgoeddiensten heeft Colliers meer dan 2 miljard vierkante meters in beheer. En dat hebben ze onder andere bereikt door hun mensen in staat te stellen om:
Ondernemend te zijn, samen te werken en uitzonderlijke resultaten te bereiken, in relaties te investeren en duurzame waarde te leveren, experts te zijn en onze branche naar de toekomst te leiden en te doen wat goed is voor onze klanten, mensen en de samenleving.
“Eindelijk een systeem dat helpt het goede gesprek te voeren waardoor leidinggevende en medewerker een betere band krijgen.”
Dirk Bakker – CEO
Waarom Dialog?
Dialog maakt duidelijk onderscheid in de verschillende momenten uit de HR-cyclus. Medewerkers zien hoe ze profijt kunnen hebben van het formuleren van concrete doelen en het reflecteren daarop. De oude werkwijze droeg hier onvoldoende aan bij. Hierom heeft Colliers voor Dialog gekozen:
Sluit naadloos aan
“Dialog biedt precies aan wat wij zochten. Bijvoorbeeld de koppeling met AFAS en de Talent Review sloten naadloos aan.”
Gebruiksvriendelijkheid
“Dialog is simpel en overzichtelijk! Dit maakt het een gemakkelijke en prettige tool voor medewerkers om mee te werken.”
Excellent service
“Snel, prettig contact en een vast contactpersoon! Er was direct een klik en dat was gevoelsmatig doorslaggevend.”
“Bijkomend voordeel van onze keuze voor Dialog is het netwerk waar je in terecht komt. We halen vaak inspiratie uit de nieuwsbrieven over het performance managementproces.”
Angelique Trum – HR Manager
Colliers & Dialog
Bij een nieuwe aanpak hoort natuurlijk een introductie. Colliers heeft medewerkers op verschillende manieren kennis laten maken met Dialog. Zo werd er in samenwerking met één van de consultants van Dialog een inspiratiesessie georganiseerd waarbij medewerkers werden meegenomen in de ‘What’s in it for me’. Daarnaast is de directeur van Colliers een belangrijke ambassadeur voor Dialog door in zijn wekelijkse column over het platform te communiceren. Als laatste heeft het HR-team gekozen voor een creatieve aanpak om draagvlak te creëren. Zij zorgden er namelijk voor dat Dialog werd genoemd in letterlijk elk antwoord op de HR-gerelateerde vragen die binnenkwamen.
Persoonlijk plan
Medewerkers stellen doelen op die aansluiten bij één van de 9 organisatiebrede competenties. Zo blijft bijvoorbeeld ondernemerschap in het DNA.
Evalueren
Van het functioneringsgesprek naar een evaluatiegesprek. Daarbij gaan medewerker en leidinggevenden echt samen in gesprek en is het niet langer alleen ‘zenden’ vanuit het management.
Kalibratie
Op advies van Dialog is de kalibratie toegevoegd aan de HR-cyclus. Leidinggevenden worden gestimuleerd om verder vooruit te kijken en al bezig te zijn met het volgende evaluatiemoment.
Talenten
Tijdens de Talent Review wordt duidelijk welke medewerkers hoog scoren op prestatie en potentie. Dit is mooie input voor ontwikkelmogelijkheden van medewerkers.
8 maanden Dialog
Colliers heeft al veel profijt van het gebruik van Dialog. Logischerwijs is er minder administratief werk, alles is teruggebracht naar één online platform! Maar nog mooier is dat medewerkers en leidinggevenden bewuster bezig zijn met het
voeren van de gesprekken over doelen en dit vastleggen. Daarnaast gaan de gesprekken over de juiste dingen en is het echt een gesprek met input van beide kanten.
Colliers heeft al veel profijt van het gebruik van Dialog. Logischerwijs is er minder administratief werk, alles is teruggebracht naar één online platform! Maar nog mooier is dat medewerkers en leidinggevenden bewuster bezig zijn met het voeren van de gesprekken over doelen en dit vastleggen. Daarnaast gaan de gesprekken over de juiste dingen en is het echt een gesprek met input van beide kanten.
Klikbare demo
Ontdek onze functionaliteit en ervaar alle voordelen
- Zeer gemakkelijk te gebruiken
- Focust op wat echt belangrijk is
- Versnelt groei en persoonlijke ontwikkeling
Bekijk andere klantcases
“We zien dat de gesprekken nu meer over de juiste dingen gaan.”
“We zien dat de gesprekken nu meer over de juiste dingen gaan!”
Sofie van Reenen – HR Manager
Sofie van Reenen – HR Manager