Klantcase

EMC geeft performance een boost met nieuwe HR-cyclus

“Er moet een betere manier zijn.”

EMC transformeerde de HR-cyclus en legde de controle volledig in handen van de werknemers.

Klantcase
EMC building

Dé HR-uitdaging van dit moment

Talent binnenhalen, behouden en benutten is één van de grootste HR-uitdagingen van dit moment. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers maximaal bijdragen aan het succes van de organisatie en tegelijkertijd elke dag met plezier en enthousiasme aan het werk zijn?

De directie van EMC realiseerde zich maar al te goed dat de huidige beoordelingscyclus daarbij in ieder geval niet ging helpen. Daarom wilden ze het heel anders aanpakken.

EMC-directeur Paul Aartsen: “Waar we tot nu toe gewerkt hebben met een opgelegd sales- en omzettarget, was er nu een totaal andere aanpak nodig.”

EMC Performance is een adviesbureau dat zich richt op het bevorderen van bedrijfsprestaties door van de werkplek een leerplek te maken.

EMC heeft als uitgangspunt dat leren leidt tot beter presteren als het verweven is met het dagelijkse werk. Daarom sluit EMC altijd aan bij wat al goed werkt in de organisatie en stellen ze de werkplek centraal. Hierbij is inzicht krijgen in het leerrendement voor hen essentieel. Zo helpen ze klanten om samen beter te worden in werken, door te blijven leren.

“Ik sta met Dialog meer stil bij mijn doelen en ik ben meer aan mijn doelen gecommitteerd.”

Corrie Mansvelder – P&O adviseur EMC

Medewerker aan het stuur met GA!

De nieuwe cyclus is omgedoopt tot GA!: Geluk & Ambitie. Het is de overtuiging van EMC dat het vinden van de juiste balans tussen geluk en ambitie leidt tot blijere, bevlogen medewerkers en betere resultaten. Het gaat dus niet langer alleen om kwantitatieve targets (die EMC heeft omgedoopt tot ambitie), maar ook over werkgeluk (hoe maak je jezelf blij) en klantgeluk (hoe maak je de klant blij).

Het meest spectaculaire was echter dat EMC ervoor koos om de regie volledig bij de medewerker te leggen. Elke medewerker maakt elk kwartaal zijn plan over Geluk & Ambitie, reflecteert hierop, verzamelt feedback en geeft vervolgens zelf een oordeel over de resultaten.

Paul: “We vonden het best spannend hoor. Gaat het echt lukken om geluk en ambitie in balans te brengen? Worden de kwartaalplannen concreet, ambitieus en realistisch? Lukt het om zelf een oordeel te geven over je prestatie?”

GA! in een notendop

“Het is leuk om op te schrijven welke vooruitgang je al hebt geboekt.”

Esperance Blaauw – EMC

Dialog als aanjager van de nieuwe HR-cyclus

Dialog als aanjager van de nieuwe HR-cyclus

Bij een verandering wil je het de medewerkers zo makkelijk mogelijk maken om de nieuwe aanpak te omarmen. EMC koos daarom voor het online platform van Dialog om de nieuwe HR-cyclus digitaal te ondersteunen en aan te jagen. Het online platform faciliteert de medewerkers als volgt:

  • Vastleggen van de kwartaaldoelen en deze eventueel opknippen in kleinere stappen of mijlpalen
  • Instellen wanneer ze aan hun doelen herinnerd willen worden, zodat deze niet uit beeld raken
  • Voortgang bijhouden op de doelen en hierbij (als ze dat willen) een reflectie schrijven
  • Feedback vragen aan collega’s of klanten (bijv. op de doelen die ze hebben gesteld)
  • Een evaluatie schrijven over het afgelopen kwartaal, waarbij ze per doel direct alle reflecties, feedback en notities terugzien

In het webinar ‘Maak je HR-cyclus klaar voor de toekomst’ zie je precies hoe dit in de praktijk voor EMC werkt.

Daarnaast kozen de medewerkers van EMC ervoor om de doelen volledig transparant en inzichtelijk te maken voor elkaar. Dat past heel goed bij hun open cultuur. Bovendien is het veel eenvoudiger om je collega’s te ondersteunen als je weet waar zij mee bezig zijn.

Een grote stap voorwaarts

Het is natuurlijk belangrijk om te reflecteren of de nieuwe aanpak ook echt het gewenste effect heeft. Daarom heeft EMC in de loop van het jaar met de medewerkers geëvalueerd. De belangrijkste resultaten staan hieronder weergegeven. Al met al voelen de medewerkers zich echt eigenaar van hun doelen en zijn ze zich veel meer bewust van hun voortgang, leerpunten en successen. Met als resultaat gelukkige medewerkers en gelukkige klanten!

Rocket-start

Doelen top-of-mind

De medewerkers hielden hun doelen top-of-mind, doordat ze regelmatig automatische herinneringen ontvingen.

Focus op leren

De focus kwam te liggen op leren en ontwikkelen, door het stimuleren van reflectie en vragen van feedback op de voortgang.

Zelfevaluatie vereenvoudigd

Bij de zelfevaluatie was er een helder beeld van het afgelopen kwartaal, doordat alle reflecties, feedback en notities overzichtelijk per doel inzichtelijk waren.

Klikbare demo

Ontdek onze functionaliteit en ervaar alle voordelen

Bekijk andere klantcases

Gemeente Venray

Zo bracht Gemeente Venray de constructieve dialoog op gang.

KNVB

KNVB maakt medewerkers eigenaar van ontwikkeling

SPAR

SPAR verhoogt de betrokkenheid van de medewerkers

Schouten & Nelissen

Zo maakt Schouten & Nelissen klanten én medewerkers sterker

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'