Wat is succession planning en hoe pas je het succesvol toe?
Het succes van organisaties staat of valt met de kwaliteit van de medewerkers. Tegenwoordig is het echter zeer uitzonderlijk dat die goede medewerkers zich decennialang binden aan één organisatie.
Om de continuïteit binnen je bedrijf te waarborgen, is het dus zaak om voorbereid te zijn op een toekomst waarin sommige medewerkers op belangrijke posities de organisatie hebben verlaten.Â
Succession planning is een onderdeel in de strategische personeelsplanning en een belangrijke manier om je bedrijf toekomstbestendig te maken.Â
Maar wat is succession planning en hoe pas je het ook daadwerkelijk succesvol toe?
Wat is succession planning precies?
Succession planning is het (langetermijn-)proces waarbij je je als organisatie voorbereidt op het vertrek van medewerkers in belangrijke functies.Â
Altijd een opvolger klaar voor cruciale rollen
Dit doe je door andere talentvolle collega’s voor te bereiden op een eventuele opvolging. Met succession planning zorg je er dus voor dat er voor elke cruciale functie iemand klaarstaat die de taken en rollen kan overnemen.Â
Het belang van talentbehoud en Succession Planning
Uiteraard probeer je goede en talentvolle medewerkers zo lang mogelijk aan je organisatie te verbinden. Je zorgt dat het talentmanagement op orde is en dat de employee experience van collega’s zo positief mogelijk is.Â
Maar zelfs dan is het onvermijdelijk dat goede en talentvolle collega’s de organisatie ooit verlaten (al is het maar omdat ze ooit met pensioen gaan…). Â
Als organisatie is het vooral belangrijk om hier tijdig op te anticiperen met goede succession planning. Â
Een effectieve succession planning in 4 stappen voor organisaties
In de regel bestaat goede succession planning uit vier belangrijke factoren:
- het in beeld brengen van de belangrijkste functies binnen je organisatie
- het vaststellen van potentiële kandidaten voor die functies
- het maken van een opvolgprogramma voor de potentiële kandidaten en het volgen
- en stimuleren van de ontwikkeling.
Stap 1: Sleutelfuncties in kaart brengen
Succession planning is gericht op de sleutelfuncties binnen de organisatie. Wanneer op deze posities iemand wegvalt, is de impact op de organisatie namelijk het grootst.Â
Het is dus belangrijk om juist voor deze functies de opvolging klaar te hebben staan. Daarnaast kan het goed zijn om kritische functies ook inzichtelijk te maken. Dit zijn functies waar bijvoorbeeld weinig aanbod vanuit de arbeidsmarkt voor is en waar dus veel vraag naar is.Â
Het in kaart brengen van sleutelfuncties kan op een overzichtelijke manier met behulp van een functiehuis.
Stap 2: Potentiële kandidaten vaststellen
Heb je de sleutelfuncties in kaart? Dan is het zaak om (met behulp van een skills matrix) de collega’s vast te stellen waarvan je denkt dat ze de skills, talenten en ambities bezitten om door te groeien naar een sleutelfunctie.Â
Dit doe je onder meer met behulp van een strategische personeelsplanning, waarin je de huidige personeelsbehoefte vergelijkt met de toekomstige personeelsbehoefte. Aan de hand van een strategisch plan zorg je vervolgens voor een goede succession planning.Â
Overigens doe je dit niet alleen op basis van observaties, maar juist ook door de continue dialoog aan te gaan met medewerkers. Alleen op die manier weet je wie welke drijfveren heeft en met wie je gericht aan de slag kunt gaan om de opvolging van belangrijke posities te garanderen.
Stap 3: Opvolg- en ontwikkelingsprogramma maken
Wanneer je weet welke collega’s de ambities en de talenten bezitten om door te groeien naar sleutelposities, is het belangrijk om ze hierin te gaan ondersteunen en waar mogelijk al praktijkkansen te bieden.Â
Door te investeren in een medewerker en deze voor te bereiden op een opvolging, uit je direct ook vertrouwen in de medewerkers en verhoog je hun betrokkenheid bij de organisatie.
Stap 4: Ontwikkeling volgen
Nadat een programma is opgesteld, is het belangrijk om de ontwikkeling te blijven volgen. Ook hier is het goede gesprek weer essentieel.Â
De talentdialoog, in dit geval. Hoe gaat het met iemands ontwikkeling van de gewenste skills en competenties en hoe kan de organisatie dit leerproces zo goed mogelijk faciliteren?Â
Hoe maak je succession planning succesvol?
Succesvolle succession planning staat of valt met goed talentmanagement. Door in kaart te brengen wat iemands skills, competenties en talenten zijn, heb je al een goed beeld van iemands potentie om bepaalde functies te bekleden.Â
Daarnaast is het belangrijk om iemands drijfveren en ambities te kennen. Ziet je collega het überhaupt wel zitten om door te groeien naar een belangrijke functie, of is iemand eigenlijk al dik tevreden met waar hij of zij nu staat?Â
Haal het maximale uit je mensen met Dialog
- hun eigen doelen en ontwikkeling vorm te geven,
- ontdekken ze hun talenten
- en stellen ze ontwikkelingsdoelen.
Dit alles leidt tot verhoogde betrokkenheid, dalend ziekteverzuim en een optimaal werkgeluk.
Succession planning samengevat
Wat zijn de belangrijkste factoren van goede succession planning?
Goede succession planning omvat vier belangrijke factoren:
- identificeren van de belangrijkste functies binnen de organisatie
- het selecteren van potentiële kandidaten voor die functies
- implementeren van een opvolgprogramma voor de potentiële kandidaten
- en monitoren en stimuleren van hun ontwikkeling.
Hoe stel je potentiële kandidaten vast voor succession planning?
Nadat de sleutelfuncties in kaart zijn gebracht, is het belangrijk om potentiële kandidaten te selecteren. Dit kan worden gedaan met behulp van een skills matrix en strategische personeelsplanning.
Door de dialoog aan te gaan met medewerkers en hun drijfveren en ambities te kennen, kun je gericht aan de slag gaan met het voorbereiden van potentiële opvolgers.
Hoe maak je succession planning succesvol?
Succesvolle succession planning hangt nauw samen met goed talentmanagement. Het is belangrijk om de skills, competenties en talenten van medewerkers in kaart te brengen. Daarnaast moet je ook hun drijfveren en ambities kennen.
Het opstellen van een opvolg- en ontwikkelingsprogramma vergroot de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie. Door het monitoren van ontwikkeling en het faciliteren van leerprocessen kan succesvolle succession planning worden bereikt.
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?