De tevredenheid van de medewerkers speelt een steeds grotere rol binnen elke organisatie. De arbeidsmarkt wordt de komende jaren alleen maar krapper en de tijd dat mensen veertig jaar voor dezelfde werkgever werkten is allang voorbij.
Hebben en houden van tevreden en gemotiveerde medewerkers
Werkgevers mogen bijna blij zijn als medewerkers voor hen willen werken, want nieuwe mensen liggen niet voor het oprapen. Ze zijn gewoon schaars. Het is dus zaak om de medewerkers die je al in huis hebt blij en gemotiveerd te houden. Voor je het weet zijn ze vertrokken naar de concurrent.
Hoe houd je de tevredenheid van je mensen in de gaten? En niet alleen dat. Je wilt de mate van tevredenheid ook positief beïnvloeden. Hoe pak je dat aan?
Gelukkig helpt het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek, (MTO) om in kaart te brengen hoe het gesteld is met de gemoedstoestand van alle mensen binnen de organisatie. Toch?
Nee, helaas… een jaarlijks MTO is niet genoeg.
Het idee van een jaarlijks MTO onder werknemers is op zich natuurlijk logisch, maar de vorm is inmiddels achterhaald. Het is een statische en ouderwetse benadering die niet langer aansluit bij de eisen van deze tijd.
Breng tevredenheid continu in beeld
Het is cruciaal dat de tevredenheid van de medewerkers over hun werk en jouw organisatie continu in beeld is. En dat dit een vast onderdeel vormt van het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende.
Het is tijd voor een andere focus, van het MTO naar de Employee Experience.
Niet méér gesprekken, maar andere gesprekken
Waarschijnlijk hebben de meeste leidinggevenden in jouw organisatie wel bila’s ingepland met hun medewerkers. Vaak is het echter vooral ‘de waan van de dag’ die de agenda bepaalt. Zou dit leiden tot meer focus, ontwikkeling en motivatie…? Helaas niet.
De crux is dan ook om de gesprekken die worden gevoerd, zo in te steken dat ze echt bijdragen aan het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van de medewerker. En daarmee aan de tevredenheid van de medewerkers.
Het is duidelijk dat leidinggevenden om dit te verbeteren een belangrijke rol spelen. Maar zij gaan niet van de ene op de andere dag ‘het goede gesprek’ voeren. Het is aan HR is om hen daarin zo goed mogelijk te ondersteunen.
Hoe je leidinggevenden het beste ondersteunt hierin, lees je in onze blog over betrokkenheid vergroten voor HR.
Werkgeluk en tevredenheid
De Employee Experience van medewerkers bestaat uit 2 elementen:
- Engagement: voel je je betrokken genoeg bij de organisatie om gezamenlijke doelen te halen?
- Enablement: krijg je de mogelijkheid om invulling te geven aan die betrokkenheid?
Engagement en enablement
Engagement van medewerkers past in de lijn van performance management. Alles draait erom dat je medewerkers zo betrokken en tevreden zijn dat ze zich graag inzetten om de doelen van hun bedrijf te halen.
Het is belangrijk om de mate van engagement en tevredenheid in kaart te brengen, daarin kan een MTO een grote rol spelen.
Bedenk je wel dat een MTO een middel is. Daardoor voer je regelmatig een goed gesprek met medewerkers. En dat vergroot betrokkenheid. Dus: een MTO is nooit een doel, maar een middel.
Enablement zegt hoe een betrokken medewerker zich gesteund voelt in enthousiasme en manier waarop de betrokkenheid invulling krijgt.
Gevaarlijke cocktail: hoge betrokkenheid, laag enablement.

Employee Experience op 3 levels
Employee Experience gaat dus over de optelsom van verschillende ervaringen van medewerkers. Die kennen 3 levels:
De organisatie
Het team
Eigen werk
Voor elk niveau is het belangrijk dat een werknemer zich zowel engaged als enabled voelt voor een zo’n goed mogelijke employee experience. Bekijk onze uitgebreide gratis toolkit voor meer inspiratie!
MTO passé? No way!
Een MTO is nog steeds een prima middel. Veranderingen zitten in hoe je dat uitvoert en wat de vervolgacties zijn.
Vroeger: jaarlijks vragenlijst versturen, uitgebreid analyseren, lang over vergaderen en dan top-down delen.
Nu: tegenovergesteld. Frequente korte surveys, direct in onderwerp van gesprek tussen medewerker en leidinggevende.
Zo verandert het MTO van ‘moetje’ naar onmisbaar onderdeel van je HR-cyclus. Het management is het hele jaar door op de hoogte van wat er speelt bij een medewerker of team.

5 stappen van MTO naar Employee Experience
Lees het e-book en ontdek:
- Factoren die engagement beïnvloeden
- Meet-tips voor betrokkenheid
- Matrix met juiste vragen voor engagement en enablement
- Do’s en don’ts in de Employee Experience
- Stappenplan: MTO naar Employee Experience
Veelgestelde vragen over MTO
Waarom is tevredenheid steeds belangrijker?
Tevredenheid is steeds belangrijker vanwege de krapper wordende arbeidsmarkt.
Werkgevers moeten meer dan ooit hun best doen om medewerkers tevreden en gemotiveerd te houden, omdat het aantrekken van nieuwe medewerkers moeilijk is geworden.
Wat is het probleem met het jaarlijkse MTO?
Het jaarlijkse MTO is een statische en ouderwetse benadering die niet langer aansluit bij de eisen van deze tijd.
Wat betekent Employee Experience?
Employee Experience is de optelsom van de ervaringen van de medewerker bij een organisatie.
Wat betekent Enablement?
Enablement gaat over de mate waarin een betrokken medewerker zich gesteund voelt in zijn enthousiasme en de manier waarop hij of zij invulling wil geven aan zijn of haar betrokkenheid.
Een medewerker die zich niet enabled voelt, is waarschijnlijk geneigd de organisatie te verlaten, zelfs als hij of zij zeer betrokken is.
Ontdek Dialog in klikbare demo
Van jaarlijks medewerkersonderzoek naar sturen op betrokkenheid van jullie medewerkers.
- Zeer gemakkelijk te gebruiken
- Focust op wat echt belangrijk is
- Versnelt groei en persoonlijke ontwikkeling

Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?

Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?

Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?