Van klassiek MTO naar employee experience
De tevredenheid van de medewerkers speelt een steeds grotere rol binnen elke organisatie. Waarom?
De arbeidsmarkt wordt de komende jaren alleen maar krapper en de tijd dat mensen veertig jaar voor dezelfde werkgever werkten is allang voorbij.
Het belang van het behouden van tevreden en gemotiveerde medewerkers
Werkgevers mogen bijna blij zijn als medewerkers voor hen willen werken, want nieuwe mensen liggen niet voor het oprapen. Ze zijn gewoon schaars.
Dit was vroeger wel anders. Het is dus zaak om de medewerkers die je al in huis hebt blij en gemotiveerd te houden. Voor je het weet zijn ze anders vertrokken naar de concurrent.
Maar hoe houd je de tevredenheid van je mensen effectief in de gaten? En niet alleen dat. Je wilt de mate van tevredenheid ook positief beïnvloeden. Hoe pak je dat aan?
Een jaarlijks MTO: genoeg of niet?
Gelukkig helpt het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel medewerkers onderzoek of MTO genaamd, om precies in kaart te brengen hoe het gesteld is met de gemoedstoestand van alle mensen binnen de organisatie. Toch!?
Nee, helaas… een jaarlijks MTO is dan echt niet genoeg.
Het idee van een jaarlijks MTO onder werknemers is op zich natuurlijk logisch, maar de vorm is inmiddels achterhaald. Het is een statische en ouderwetse benadering die niet langer aansluit bij de eisen van deze tijd.
Breng tevredenheid continu in beeld
Het is cruciaal dat de tevredenheid van de medewerkers over hun werk en jouw organisatie continu in beeld is. En dat dit een vast onderdeel vormt van het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende.
Met andere woorden: het is tijd om niet zozeer te focussen op het medewerkers onderzoek of MTO maar op de employee experience. Je leest hieronder wat we daarmee bedoelen.
Niet méér gesprekken, maar andere gesprekken
Waarschijnlijk hebben de meeste leidinggevenden in jouw organisatie wel bila’s ingepland met hun medewerkers. Vaak is het echter vooral ‘de waan van de dag’ die de agenda bepaalt. Zou dit leiden tot meer focus, ontwikkeling en motivatie…? Helaas niet.
De crux is dan ook om de gesprekken die worden gevoerd, zo in te steken dat ze echt bijdragen aan het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van de medewerker. En daarmee aan de tevredenheid van de medewerkers.
Het is duidelijk dat leidinggevenden om dit te verbeteren een belangrijke rol spelen. Maar zij gaan niet van de ene op de andere dag ‘het goede gesprek’ voeren. Het is aan HR is om hen daarin zo goed mogelijk te ondersteunen.
Hoe je leidinggevende het beste ondersteunt hierin, lees je in onze blog over betrokkenheid vergroten voor HR.
Employee experience = engagement x enablement
Iemands employee experience bestaat uit twee elementen:
- in hoeverre voelt een medewerker zich dusdanig betrokken bij de organisatie dat hij graag moeite doet om de gezamenlijke doelstellingen van de organisatie te halen (engagement)
- in hoeverre krijgt een medewerker de mogelijkheid om invulling te geven aan zijn engagement (enablement)?
Engagement en enablement
Engagement van medewerkers past naadloos in de lijn van performance management. Alles draait erom dat je medewerkers dusdanig betrokken en tevreden zijn dat ze zich maar wat graag fanatiek inzetten om de doelstellingen van het bedrijf te halen.
Uiteraard is het belangrijk om de mate van engagement en tevredenheid in kaart te brengen en natuurlijk kan een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) hier een grote rol bij spelen.
Essentieel is het echter wel om je te realiseren dat een MTO een middel is op basis waarvan je frequent een goed gesprek aan kan gaan met je medewerkers, om zo hun betrokkenheid te kunnen vergroten. Een MTO is dus nooit een doel op zich.
Enablement van werknemer
Enablement gaat over de mate waarin een betrokken medewerker zich gesteund voelt in zijn enthousiasme en de manier waarop hij of zij invulling wil geven aan zijn of haar betrokkenheid.
Een heel betrokken werknemer is natuurlijk alles wat je je als werkgever kunt wensen, maar wanneer die werknemer zich niet enabled voelt, is de kans groot dat-ie de organisatie toch binnen afzienbare tijd wil verlaten.
Hoge betrokkenheid en laag enablement zijn de perfecte ingrediënten voor een gevaarlijke cocktail van frustraties en vertrekwensen. Ben je dus als werkgever bewust van dit multipliereffect.
Employee experience op drie niveaus
Employee experience gaat zoals gezegd over de optelsom van verschillende ervaringen van medewerkers. Kortweg delen we die op in drie verschillende niveaus:
- de organisatie
- het team
- en je eigen werk.
Voor elk niveau is het belangrijk dat een werknemer zich zowel engaged als enabled voelt voor een zo’n goed mogelijke employee experience.
Employee experience onderdeel van de gesprekscyclus
Is een medewerkerstevredenheidsonderzoek dan helemaal passé? Helemaal niet! Maar de manier waarop je een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoert en wat je vervolgens met de vragenlijst doet, zijn sterk veranderd.
Waar je vroeger jaarlijks de vragenlijst verstuurde en de resultaten na uitgebreide analyses en lange vergaderen top-down op de werkvloer deelde, is dat nu tegenovergesteld: je gaat aan de slag met frequente en korte surveys, die direct in het gesprek tussen medewerker en leidinggevende worden besproken.
Op deze manier verandert het MTO van jaarlijks ‘moetje’ naar een onmisbaar onderdeel van je HR-cyclus. En je bent als management het hele jaar door op de hoogte van wat er speelt bij een medewerker of team.
In 5 stappen van klassiek MTO naar Employee Experience
Lees dan ons e-book. Hierin ontdek je onder meer:
- De verschillende factoren die engagement beïnvloeden
- Tips voor het meten van betrokkenheid in je organisatie
- Een handige matrix voor het stellen van de juiste vragen voor engagement en enablement op de drie niveaus
- Best practices (do’s) en valkuilen (don’ts) van employee experience voor meer tevreden medewerkers
- Stappenplan: van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) naar employee experience
HR-video serie: Employee Experience
Veel gestelde vragen over MTO
Waarom is medewerker tevredenheid steeds belangrijker in organisaties?
Medewerkerstevredenheid is steeds belangrijker vanwege de krapper wordende arbeidsmarkt.
Werkgevers moeten nu meer dan ooit hun best doen om hun medewerkers tevreden en gemotiveerd te houden, omdat het aantrekken van nieuwe medewerkers moeilijk is geworden.
Wat is het probleem met het jaarlijkse MTO?
Het jaarlijkse MTO is een statische en ouderwetse benadering die niet langer aansluit bij de eisen van deze tijd.
Het biedt geen voortdurende meting van de tevredenheid van de medewerkers en het behoeft inzicht in de ervaring van de werknemer (employee experience).
Wat betekent de term "employee experience"?
Employee experience is de optelsom van de ervaringen van de medewerkers.
Het bestaat uit twee elementen:
- de mate van betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie (engagement)
- en de mate waarin een medewerker de mogelijkheid krijgt om invulling te geven aan zijn betrokkenheid (enablement).
Wat betekent "enablement" in de context van employee experience?
Enablement gaat over de mate waarin een betrokken medewerker zich gesteund voelt in zijn enthousiasme en de manier waarop hij of zij invulling wil geven aan zijn of haar betrokkenheid.
Een medewerker die zich niet enabled voelt, is waarschijnlijk geneigd de organisatie te verlaten, zelfs als hij of zij zeer betrokken is.
Ontdek Dialog in klikbare demo
Van jaarlijks medewerkersonderzoek naar sturen op betrokkenheid van jullie medewerkers.
- Zeer gemakkelijk te gebruiken
- Focust op wat echt belangrijk is
- Versnelt groei en persoonlijke ontwikkeling
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?