Van klassiek medewerkerstevredenheidsonderzoek naar employee experience

Stefan Op de Woerd

Stefan Op de Woerd

De tevredenheid van de medewerkers speelt een steeds grotere rol binnen elke organisatie. Waarom? De arbeidsmarkt wordt alleen maar krapper en de tijd dat mensen veertig jaar voor dezelfde werkgever werkten is allang voorbij. Werkgevers moeten bijna blij zijn dat werknemers voor hen willen werken, terwijl dit vroeger precies andersom was. Zaak dus om je medewerkers blij en gemotiveerd te houden, want voor je het weet zijn ze vertrokken naar de concurrent. Gelukkig helpt het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek om precies in kaart te brengen hoe het gesteld is met de gemoedstoestand van alle mensen binnen de organisatie.

Toch!?

Nee, helaas…

Het idee van een jaarlijks tevredenheidsonderzoek onder werknemers is op zich natuurlijk logisch, maar de vorm is inmiddels achterhaald. Het is een statische en ouderwetse benadering die niet langer aansluit bij de eisen van deze tijd. Het is cruciaal dat de tevredenheid van de medewerkers continu in beeld is en een vast onderdeel vormt van het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende. Met andere woorden: het is tijd voor de transitie van MTO naar employee experience.

Wat is employee experience?

Employee experience kunnen we samenvatten als: de som van de percepties die een werknemer heeft over alle interacties met de organisatie waar hij werkzaam is, afgezet tegen zijn verwachtingen van die interacties. Dat klinkt wel ingewikkeld, hè? 🙂 Gelukkig is het simpeler dan het lijkt: de ervaringen die een werknemer opdoet tijdens zijn contacten met leidinggevenden, collega’s of klanten, bepalen het beeld dat hij of zij heeft van de organisatie. Iemands employee experience kan makkelijk continu aan verandering onderhevig zijn en het is daarom belangrijk om deze gedurende het jaar continu in beeld te hebben. Voel je het fundamentele verschil met een jaarlijks MTO?

Niet méér gesprekken, maar andere gesprekken

Waarschijnlijk hebben de meeste leidinggevenden in jouw organisatie wel bila’s ingepland met hun medewerkers. Vaak is het echter vooral ‘de waan van de dag’ die de agenda bepaalt. Zou dit leiden tot meer focus, ontwikkeling en motivatie…? De crux is dan ook om de gesprekken die worden gevoerd, zo in te steken dat ze echt bijdragen aan het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van de medewerker. Het is duidelijk dat hierbij een belangrijke rol is weggelegd voor leidinggevenden. Maar zij zullen niet van de ene op de andere dag ‘het goede gesprek’ gaan voeren. Een belangrijke rol voor HR is om hen daarin te ondersteunen.

Employee experience = engagement x enablement

Iemands employee experience valt of staat met de perceptie van twee afzonderlijke elementen: in hoeverre voelt een medewerker zich dusdanig betrokken bij de organisatie dat hij graag moeite doet om de gezamenlijke bedrijfsdoelstellingen te halen (engagement) en in hoeverre wordt een medewerker in staat gesteld om invulling te kunnen geven aan zijn engagement (enablement)?

Op zoek naar de ultieme employee experience?

Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.

Engagement

Engagement van medewerkers past naadloos in de lijn van performance management. Alles draait erom dat je medewerkers dusdanig betrokken en tevreden zijn dat ze zich maar wat graag fanatiek inzetten om de doelstellingen van het bedrijf te halen. Uiteraard is het belangrijk om de mate van engagement en tevredenheid in kaart te brengen en natuurlijk kan een medewerkerstevredenheidsonderzoek hier een grote rol bij spelen. Essentieel is het om je te realiseren dat een MTO hierbij een middel is om frequent een goed gesprek aan te kunnen gaan met je medewerkers, om zo de betrokkenheid te kunnen vergroten. Een MTO is dus nooit een doel op zich.

Enablement

Enablement gaat over de mate waarin een geëngageerde medewerker zich gesteund voelt in zijn enthousiasme en de manier waarop hij of zij hier invulling aan wil geven. Een heel betrokken werknemer is natuurlijk alles wat je je als werkgever kunt wensen, maar wanneer die werknemer zich niet enabled voelt, is de kans groot dat-ie de organisatie binnen afzienbare tijd wil verlaten. Hoge betrokkenheid en laag enablement zijn de perfecte ingrediënten voor een gevaarlijke cocktail van frustraties en vertrekwensen. Wees als werkgever dus op je hoede voor dit multipliereffect.

Op zoek naar de ultieme employee experience?

Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.

Employee experience op drie niveaus

Employee experience gaat zoals gezegd over de optelsom van verschillende percepties die een werknemer ervaart binnen de organisatie. Kortweg delen we die op in drie verschillende niveaus: de organisatie, het team en je eigen werk. Voor elk niveau is het belangrijk dat een werknemer zich zowel engaged als enabled voelt voor een zo’n goed mogelijk employee experience.

Meer weten over de drie niveaus en welke MTO-vragen je hierbij stelt? Download dan het gratis E-book ‘In 5 stappen naar een onvergetelijke employee experience’.

Employee experience onderdeel van de gesprekscyclus

Is een medewerkerstevredenheidsonderzoek dan helemaal passé? Helemaal niet! Maar de manier waarop je het uitvoert en wat je er vervolgens mee doet, zijn sterk veranderd. Waar je vroeger jaarlijks een lange vragenlijst verstuurde en de resultaten na uitgebreide analyses en lange vergaderen top-down worden teruggekoppeld, is dat nu tegenovergesteld: Frequente en korte surveys, die direct in het gesprek tussen medewerker en leidinggevende worden besproken. Op deze manier verandert het onderzoek van jaarlijks ‘moetje’ naar een onmisbaar onderdeel van je HR-cyclus.

 

Wil je meer weten over de transitie van klassiek MTO naar employee experience? Lees dan ons E-book. Hierin ontdek je onder meer:

  • De verschillende factoren die engagement beïnvloeden
  • Tips voor het meten van betrokkenheid
  • Een handige matrix voor het stellen van de juiste vragen voor engagement en enablement op de drie niveaus
  • Best practices (do’s) en valkuilen (don’ts) van employee experience
  • Stappenplan: van MTO naar employee experience

Bekijk de video over employee experience

Op zoek naar de ultieme employee experience?

Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.

Lees verder

In 5 stappen naar de ultieme employee experience

Met dit e-book helpen we je in 5 stappen op weg om doorlopend de regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.

Download nu het gratis e-book!

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

Op zoek naar de ultieme employee experience?

In 5 stappen op weg om regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'