Betrokkenheid stimuleren, vermijd deze valkuil

Leidinggevende heeft de sleutel van betrokkenheid

Medewerkersbetrokkenheid is een essentiële pijler in elke moderne HR-strategie. Maar waar begint betrokkenheid en wie is verantwoordelijk voor betrokken medewerkers? Spoiler alert: het is niet alleen de HR-afdeling die het antwoord heeft.

In deze blog ontdek je:

  • De misvattingen van de traditionele kijk op medewerkersbetrokkenheid
  • De evoluerende rol van de HR-professional
  • Een vernieuwende visie op engagement

Traditionele methoden: goed bedoeld, maar ineffectief

Voor de HR-professional die opkomt voor de “menselijke factor” binnen een organisatie, is het cruciaal dat medewerkers zich betrokken en tevreden voelen. De aanpak hiervan lijkt eenvoudig:

 

Dus wat doe je? Je stuurt een survey uit met goed doordachte vragen, je zet de ontvangen feedback om in relevante inzichten en vervolgens bepaal je wat er moet gebeuren om de betrokkenheid te verbeteren.

Of je besteedt de survey uit aan dure consultants, die je vervolgens een prachtig dik rapport overhandigen over wat er moet gebeuren. Klinkt goed, toch?

Van survey naar verbeterplan: HR-valkuilen in de praktijk

De HR-afdeling loopt vaak tegen obstakels aan bij het implementeren van feedback. Leidinggevenden, die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van verbeteracties, zijn meestal erg druk en beschouwen de actiepunten vaak als ‘opdrachten van HR’.

Als je op dit punt aankomt, ontstaan er problemen. Leidinggevenden hebben immers al veel aan hun hoofd en zijn niet geneigd om extra taken van HR op te volgen.

Daardoor beland je in een situatie waarin je als HR-afdeling continu de leidinggevenden moet aansporen om de geplande verbeteringen door te voeren.

De vraag is dus: hoe kan HR de betrokkenheid van medewerkers verhogen zonder in deze valkuilen te vallen?

In 5 stappen naar een ultieme employee experience
Ontdek de 5 stappen die jouw organisatie naar een gestroomlijnde employee experience leidt.

Betrokkenheid: rol voor de leidinggevende

Wie merkt het direct als medewerkers niet volledig betrokken zijn? Precies, de leidinggevende. 

Die ondervindt de gevolgen van een verhoogd ziekteverzuim, medewerkers die niet hun volledige inzet tonen en medewerkers die besluiten te vertrekken.

De sleutel tot betrokkenheid ligt in handen van leidinggevende

En wie heeft de sleutel in handen om deze betrokkenheid te stimuleren?Inderdaad, opnieuw de leidinggevende. Die moet ontevredenheid aankaarten, actief luisteren naar de wensen en behoeften van het team en concrete actie ondernemen.

Toch interessant dat ‘HR’ hier helemaal niet wordt genoemd. 🙂

Dus laat de verantwoordelijkheid bij degene die er (1) belang bij heeft en (2) er wat aan kan doen. Mooier kun je het niet krijgen, toch?

Medewerkersbetrokkenheid verhogen: blijf in gesprek

Betrokkenheid: de rol van HR

Het staat als een paal boven water: de leidinggevende speelt een cruciale rol bij het betrekken van medewerkers en heeft hierin ook veel invloed. Het is dus logisch om het eigenaarschap bij de leidinggevende te leggen.

Denk niet te snel dat HR overbodig is. Integendeel, HR is juist de facilitator.

Als HR-afdeling: verzamel, analyseer en deel je de feedback van medewerkers uit het MTO met degenen die er het meeste baat bij hebben. 

Stuur op betrokkenheid van leidinggevenden

Het is een feit dat leidinggevenden het druk hebben. Maar met een paar kleine aanpassingen en ondersteuning kunnen we ze helpen om betrokkenheid te bevorderen zonder extra druk op hun schouders te leggen.

De grote vraag is natuurlijk hoe je de leidinggevenden meekrijgt, hoe je ervoor zorgt dat zij die verantwoordelijkheid voelen voor de betrokkenheid in hun team. Dat doe je zo:

Maak betrokkenheid cijfers inzichtelijk

De eerste stap is het transparant maken van de status van betrokkenheid binnen het team. Geef leidinggevenden direct toegang tot deze data. Niet verstopt in dikke rapporten, maar toegankelijk en begrijpelijk met bijvoorbeeld een dashboard.

Maak “Betrokken medewerkers” een doel in de HR-cyclus

Maak ‘Betrokken medewerkers’ een vast agendapunt in je HR-cyclus. Niet als een bijzaak, maar als een cruciaal onderdeel van de leidinggevenden zelf.

Maak opvolging voor iedereen in het team inzichtelijk.

Niets is zo frustrerend voor medewerkers als het gevoel dat hun stem niet gehoord wordt. Maak daarom de opvolging van feedback transparant en bespreekbaar binnen het team.

In 5 stappen naar een ultieme employee experience
Ontdek de 5 stappen die jouw organisatie naar een gestroomlijnde employee experience leidt.

Gebruik de juiste HR-tooling

We weten nu wat er nodig is om sturen op betrokkenheid echt werkend te krijgen in je organisatie. Met de juiste HR-tooling kun je dat ook nog eens heel eenvoudig maken.

Het zou mooi zijn als:

  • Leidinggevenden automatisch en realtime inzicht krijgen in de betrokkenheid van hun team
  • Leidinggevenden snel kunnen bijsturen op betrokkenheid
  • Ze anoniem in gesprek kunnen over feedback vanuit hun team, om beter te snappen wat er speelt
 

Haal het maximale uit medewerkers met Dialog

Om organisaties het maximale uit hun medewerkers te laten halen, ondersteunt Dialog hen met het stroomlijnen van de Employee Journey. 
 
Hiermee stimuleert Dialog medewerkers om:
 
  • Hun eigen doelen en ontwikkeling vorm te geven
  • Hun eigen talenten te ontdekken 
  • Hun eigen ontwikkelingsdoelen te stellen
 
Dit alles leidt tot verhoogde betrokkenheid, dalend ziekteverzuim en een optimaal werkgeluk.
 

Ontdek Dialog in klikbare demo

Ontdek onze functionaliteit en ervaar alle voordelen

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

In 5 stappen naar de ultieme employee experience

Met dit e-book helpen we je in 5 stappen op weg om doorlopend de regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.

Download nu het gratis e-book!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'