Medewerkers aan je binden: zo doe je dat
De schaarste op de arbeidsmarkt breekt alle records. Meer dan ooit wil je als werkgever goede mensen aan boord houden. Vervanging is namelijk niet zo gemakkelijk te regelen. Het blijkt dat als medewerkers zich thuis voelen in de bedrijfscultuur, hun werk met plezier doen en trots zijn op hun organisatie ze niet zo snel op zoek gaan naar een andere werkgever. In dit artikel een paar punten die bepalen of mensen blijven of vertrekken. En wat je als organisatie kunt doen om het verschil te maken.
1. Investeer in je mensen
Nederlanders vinden (blijven) werken aan hun skills steeds belangrijker. Vooral jongeren en hoger opgeleiden. Dit heeft niet alleen te maken met de continue technologische ontwikkelingen, maar is ook nodig nu we langer doorwerken. Wil je een aantrekkelijke werkgever zijn? investeer dan in de toekomst en groeipotentie van je medewerkers.
2. Aantrekkelijk salaris en extra’s
Werknemers worden benaderd door recruiters en krijgen aantrekkelijke salarissen voorgeschoteld. Je hoeft echt niet het hoogste in de markt te bieden om je mensen in huis te houden, maar het verschil met andere partijen moet niet te groot worden. Let daar dus goed op. Wat mensen écht binnenhoudt lees je hieronder.
3. Fijne werksfeer, tevreden mensen
Als medewerkers zich thuis voelen, hun werk met plezier doen en trots zijn op hun organisatie gaan ze niet zo snel op zoek naar een andere werkgever. Peil dus af en toe de tevredenheid van je medewerkers en doe iets met hun feedback. Zijn ze al helemaal happy? Stimuleer ze dan om dit met hun persoonlijke netwerk te delen. Dat is de beste reclame voor je organisatie.
4. Goede werk-privébalans
Een goede werk-privébalans stijgt in populariteit: mensen voelen zich beter, gezonder en gelukkiger als ze grip hebben op de balans tussen werk en privé.
5. Boeiende functie-inhoud
Dit is een punt dat hogeropgeleiden belangrijker lijken te vinden dan lageropgeleiden. Sowieso goed om hier alert op te zijn en het over de taakverdeling te hebben tijdens (functionerings)gesprekken. Wel eens van ‘jobcrafting’ gehoord? Dan laat je het strakke functieprofiel los, maar ga je meer uit van wat een medewerker leuk vindt en goed kan. Je biedt dus maatwerk en geeft je talentmanagement meteen een boost. Wij zeggen: doen!
6. Baanzekerheid
Medewerkers van 55 jaar en ouder vinden de financiële stabiliteit van een werkgever belangrijk. Jongere werknemers vinden baanzekerheid minder belangrijk.
7. Hybride werken
Hybride werken is niet meer weg te denken uit het werkend bestaan. De helft van de mensen werkt nog steeds (deels) vanuit huis of op afstand. Ook nu corona wat meer onder controle lijkt. Hoe beter je je mensen hierin ondersteunt, hoe aantrekkelijker je bent als organisatie.
Dit waren 7 suggesties die je helpen medewerkers aan boord te houden. Wil je weten hoe je de tevredenheid van je medewerkers echt op de kaart kunt zetten? Lees dan dit artikel over de employee experience.
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?