Hoe een gezonde bedrijfscultuur leidt tot hogere betrokkenheid
Je herkent het vast: je bent HR-professional en wilt goede mensen aan boord houden. Helemaal nu het opvullen van vacatures verrekte lastig is. Maar wat is er nodig om mensen aan je te binden? Het begint allemaal bij een gezonde bedrijfscultuur.
Hoezo dan? Die leidt niet alleen tot meer tevredenheid en werkgeluk bij medewerkers, maar ook tot een verhoogde betrokkenheid. En wat blijkt? Als de betrokkenheid hoog is, is het verloop laag. Je ontdekt in dit blog hoe dit precies zit en wat je kan doen om een gezonde bedrijfscultuur te krijgen.
Allereerst, wat is bedrijfscultuur precies?
De bedrijfscultuur bepaalt hoe medewerkers met elkaar omgaan, hoe ze samenwerken en hoe ze zich voelen tijdens hun werk. De term verwijst naar de normen, waarden, overtuigingen en gedragingen die kenmerkend zijn voor een bepaalde organisatie. Het omvat hoe medewerkers met elkaar communiceren, hoe ze beslissingen nemen en hoe ze omgaan met klanten en leveranciers. Kortom, het is het DNA van je organisatie.
En betrokkenheid, waarom is die belangrijk?
Betrokken medewerkers hebben hart voor de zaak, ze voelen zich verbonden met de organisatie. Ze zijn gemotiveerder om hun taken uit te voeren en zijn bereid extra inspanningen te leveren om zakelijke en persoonlijke doelen te bereiken. Dit leidt tot betere prestaties en een hogere productiviteit. En tot meer werkgeluk. Echt iets om aan te werken dus.
Hoe de bedrijfscultuur inwerkt op de betrokkenheid
Wat is een positieve bedrijfscultuur? Die zijn er in vele soorten en maten natuurlijk. Er is niet maar één ‘goede’ cultuur. Maar in het algemeen geldt dat een positieve bedrijfscultuur een omgeving is waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen. Verder is er sprake van open communicatie en vertrouwen tussen medewerkers en leidinggevenden. Dit leidt tot een hogere betrokkenheid omdat medewerkers zich gezien en verbonden voelen met de organisatie. Het motiveert ze om bij te dragen aan het succes ervan.

Op zoek naar de ultieme employee experience?
Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.
Een gezonde bedrijfscultuur begint aan de top
Maar waar begin je als je een gezonde bedrijfscultuur nastreeft? Bij het (top)management! Het is in de eerste plaats aan directeuren en leidinggevenden om de normen en (kern)waarden van de organisatie uit te dragen. Nog niet helemaal duidelijk wat die normen en waarden zijn? Of worden ze niet door iedereen nageleefd? Organiseer dan sessies om ze scherp te krijgen. Kom er daarna nog geregeld (op een ludieke manier) op terug. Na verloop van tijd zitten ze in het DNA van je organisatie. Stimuleer verder open communicatie en de uitwisseling van feedback. Hiermee toon je respect en waardering voor je medewerkers.
Zo krijg je een positieve werkomgeving
Een positieve werkomgeving draagt bij aan een gezonde bedrijfscultuur. Zorg voor een veilige en gezonde werkvloer waarin medewerkers zich gezien en gesteund voelen. Natuurlijk is er een vertrouwenspersoon waar ze – indien nodig – bij terecht kunnen. Bied verder flexibiliteit in het werk en moedig een goede werk-privébalans aan. Nog beter: geef als leidinggevende het goede voorbeeld.

Op zoek naar de ultieme employee experience?
Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.
Volop in medewerkers investeren
Medewerkers zijn de belangrijkste troef van je organisatie. Hun inzet bepaalt in grote mate het succes van je product of dienst. Investeer dus in hun ontwikkeling en groei. Bied trainingen en opleidingen aan en creëer kansen voor carrièregroei en promotie. Heb het dan ook over al deze zaken tijdens het goede gesprek dat je geregeld voert. Zo blijven talentontwikkeling en carrièrepaden onder de aandacht. Precies wat je nodig hebt om mensen gemotiveerd te houden.
Prestaties belonen: denk out of the box
Beloon en erken de prestaties van je medewerkers. Het stimuleren van gezonde concurrentie moedigt medewerkers aan om beter te presteren. Creëer een beloningssysteem dat gebaseerd is op prestaties en gedrag dat in lijn is met de bedrijfscultuur. Belonen kan natuurlijk op verschillende manieren. Het hoeft niet altijd een salarisverhoging te zijn. Denk ook eens aan een mooie reis, extra vrije dagen of een cadeau naar keuze.
Bedrijfscultuur in kaart brengen
Om een gezonde bedrijfscultuur op te bouwen, is het belangrijk om te weten hoe de huidige cultuur eruitziet. Door de bedrijfscultuur in kaart te brengen, kan je zien waar verbeteringen nodig zijn en wat al wel goed werkt. Er zijn verschillende modellen voor het in kaart brengen van de bedrijfscultuur, zoals het Competing Values Framework en het Denison-model.
Bedrijfscultuur veranderen
Als je merkt dat de bedrijfscultuur in bepaalde opzichten beter kan, is het zaak aanpassingen te doen. Heb vooral geduld en voer veranderingen stap voor stap door. Het is aan het topmanagement om het goede voorbeeld te geven en veranderingen op de juiste manier te communiceren. Laat hen de medewerkers betrekken bij de veranderingen of het meedenken hierover. Je creëert hier echt meer draagvlak mee.
Bedrijfscultuur voorbeeld
Op zoek naar een inspirerend voorbeeld? Zappos is een organisatie met een bedrijfscultuur die bijdraagt aan hogere betrokkenheid. Dit bedrijf heeft een unieke cultuur waarin het welzijn en de tevredenheid van de medewerkers centraal staan. Er wordt veel aandacht besteed aan een positieve werkomgeving en de ontwikkeling van medewerkers. Dit heeft geleid tot een hoog betrokkenheidsniveau bij de medewerkers. En een positief imago van het bedrijf. Goed voorbeeld doet volgen, dus waar wacht je nog op?
Bedrijfscultuur voorbeeld
Op zoek naar een inspirerend voorbeeld? Zappos is een organisatie met een bedrijfscultuur die bijdraagt aan hogere betrokkenheid. Dit bedrijf heeft een unieke cultuur waarin het welzijn en de tevredenheid van de medewerkers centraal staan. Er wordt veel aandacht besteed aan een positieve werkomgeving en de ontwikkeling van medewerkers. Dit heeft geleid tot een hoog betrokkenheidsniveau bij de medewerkers. En een positief imago van het bedrijf. Goed voorbeeld doet volgen, dus waar wacht je nog op?
Lees verder

Zo breng je het goede gesprek op gang in jouw organisatie
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?

Zo maak je van het functioneringsgesprek een feestje
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?

Waarom de klassieke HR-cyclus verdwijnt
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?