Goede werk prive balans? 7 evenwichtige tips

Stefan Op de Woerd
Stefan Op de Woerd

Maak je je weleens zorgen om de werk prive balans van je medewerkers? Je hoort steeds vaker dat mensen overwerkt zijn of vanwege een slechte werk prive balans opstappen. Dat wil je natuurlijk als organisatie voorkomen. Helemaal nu de arbeidsmarkt zo krap is. Maar hoe dan? We hebben 7 tips voor je die je helpen de werk prive balans van je medewerkers te verbeteren. En we leggen uit waarom die balans zo belangrijk is.

Van je mensen moet je het hebben

De belangrijkste productiemiddelen van jou als werkgever zijn goed opgeleide en functionerende werknemers. Je doet er dan ook vast alles aan om de juiste mensen in huis te halen, hoe lastig dat ook is in deze oververhitte arbeidsmarkt. Maar let je er ook op dat die medewerkers vervolgens in topconditie blijven? Alleen dan blijven ze goed presteren namelijk. Als werkgever kan je je medewerkers helpen de balans tussen hun werk en prive gezond te houden. Of te krijgen.

Daarom is een goede werk prive balans belangrijk

Vroeger was het werk van mensen meer seizoensgebonden en veelal fysiek. Ze verbouwden voedsel en hielden vee. Er waren periodes van grote drukte door oogsttijd afgewisseld door periodes dat het noodgedwongen rustiger was. Door technologische ontwikkelingen is het seizoenskarakter van arbeid weggevallen, met uitzondering van enkele sectoren. Hierdoor is het natuurlijke ritme van werken en rusten weggevallen. Tegenwoordig wordt min of meer verwacht dat je het hele jaar een constant niveau van productiviteit levert, buiten je vakanties om. Deze manier van werken is in strijd met duizenden jaren van ingebakken biologisch ritme. Daarbij komt dat mensen tegenwoordig vooral denkwerk uitvoeren. Mentaal staat de gemiddelde werknemer dus veel meer en veel langer onder spanning. Werkgevers zien dan ook vaker mensen uitvallen met mentale overbelasting of een burn-out. Daar wil je graag iets aan doen.

In 5 stappen naar een ultieme employee experience
Ontdek de 5 stappen die jouw organisatie naar een gestroomlijnde employee experience leidt.

7 manieren om de werk privé balans te verbeteren

Als werkgever bescherm en ondersteun je je medewerkers natuurlijk graag zo goed mogelijk. Je wilt niet je medewerkers gezondheidsproblemen krijgen. Helemaal als jij iets had kunnen doen of laten om dat te voorkomen. We hebben 7 handige tips voor je verzameld waar je zeker iets aan hebt. Ze helpen om de werk privé balans van je werknemers te bewaken. Zij zijn hier natuurlijk zelf medeverantwoordelijk voor, maar het is ook in jouw belang dat je medewerkers fit en happy zijn. En in balans. Als je deze tips opvolgt, gaat het snel de goede kant op met je medewerkers. Let maar op.
Dit zijn ze:

  1. Focus op productiviteit
  2. Wees een voorbeeldige werkgever
  3. Maak flexibel werken mogelijk
  4. Lever maatwerk
  5. Zorg voor duidelijke communicatie
  6. Stel concrete grenzen
  7. Schakel een coach in 


Hieronder een toelichting bij de 7 tips.

1. Focus op resultaat

Veel werkgevers denken ‘als mijn werknemers voor acht uur per dag betaal, kan ik rekenen op acht uur lang maximale inzet van hen. En 8 uur maximaal resultaat.’ Dat is een heel ouderwetse kijk op werknemers. Ze zijn waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van je productieproces, maar ze zijn geen machines. Productiviteit komt in golven. Houd daarmee rekening en focus meer op het af te krijgen van werk in een bepaalde periode dan op het aantal uren dat iemand werkt. Zo houd je de spanningsboog van je mensen op een redelijk gelijk niveau. Hun werkdruk wisselt dan heel natuurlijk tussen drukke en minder drukke momenten. 

2. Geef waardering

Focus dus op resultaat in plaats van uren, maar straal ook trots uit en geef waardering aan je mensen. Zo krijg je niet alleen betrokken medewerkers, maar creëer je ook meer werkgeluk. Mensen die blij zijn met hun werkgever en hun werkzaamheden, zijn minder gevoelig voor een burnout. Ze zitten goed in hun vel en kunnen dus wat meer hebben. Op die manier zijn ze beter in staat zelf hun werk prive balans te bewaken. Maar je vraagt daar natuurlijk ook af en toe naar als je weer eens een goed gesprek hebt. Dan kan je gemakkelijk bijsturen of meedenken over een oplossing. Mocht er toch iets spelen.  

3. Werk aan wederzijds vertrouwen

Vertrouwen in je mensen geeft ze de mogelijkheid om hun werk prive balans beter te bewaken. Geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid flexibel te werken. Zo kunnen je werknemers hun werk afronden op momenten dat het hen uitkomt. Dit wederzijdse vertrouwen tussen werkgever en werknemer is voordelig voor beide partijen, want het leidt tot meer betrokkenheid en een hogere productiviteit. En blije gezichten. Daar doe je het voor!

4. Lever maatwerk

Je team bestaat waarschijnlijk uit mensen in verschillende levensfases. Hierdoor kan een goede balans voor elk van je teamleden er heel verschillend uit zien. Om dit op te vangen, kan je denken aan maatwerkoplossingen. De ene medewerker start misschien graag om acht uur ‘s ochtends, terwijl de andere na zevenen ‘s avonds pas goed op gang komt. Uiteindelijk gaat het om het resultaat en verbinding met de rest van het team. Zolang het goed zit met die twee zaken, kan je best rekening houden met persoonlijke wensen. Je ziet dat dit ook op de lange termijn zijn vruchten afwerpt. Dit bevordert namelijk de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. 

5. Zorg voor duidelijke communicatie

Open en eerlijke communicatie is essentieel als je het beste uit je mensen wilt halen, en ook als je uit bent op een goede werk prive balans. Hoe vrijer je werknemers zich voelen om hun individuele situaties ter sprake te brengen met jou als werkgever, hoe efficiënter jullie samen een oplossing kunnen vinden die werkt voor beide partijen. En wees ook eerlijk over hoe het gaat met je organisatie. Zelfs als het wat minder gaat. Door die openheid, durven mensen zich ook eerder kwetsbaar op te stellen. Je weet dan veel beter wat er (thuis) speelt.

6. Stel concrete grenzen

Naast een solide communicatie is het belangrijk dat je als werkgever duidelijke grenzen aangeeft. De flexibiliteit in het inplannen van uren en het ontstaan van een geweldige teamgeest kunnen ervoor zorgen dat je mensen, in het belang van het team, bereid zijn over hun grenzen te gaan. En zonder grenzen raken mensen, ondanks allerlei goede maatregelen, soms toch overwerkt. Geef dus bijvoorbeeld onder je mails aan aan dat je na een bepaald tijdstip niet meer reageert. Daarmee geef je een signaal af naar externe partijen maar ook je eigen mensen. Ze hoeven niet áltijd aan te staan. Dat is namelijk niet gezond.

7. Schakel een coach in

Merk je dat sommige medewerkers toch makkelijk over hun grenzen gaan of vind je het zelf lastig om bovenstaande tips goed in de praktijk te brengen? Dan kun je ook een (loopbaan)coach inschakelen om de werk prive balans te verbeteren. Het kan heel verhelderend zijn om iemand van buitenaf in te schakelen. Een gespecialiseerde coach legt gemakkelijker de vinger op de zere plek en kan maatwerkadvies geven voor je bedrijf of je werknemer(s).

Je werknemers zijn een wezenlijk onderdeel van de organisatie. Hun welzijn is daardoor van groot belang voor de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten. Zorg er dus voor dat je medewerkers een gezonde werk prive balans houden. Dat betaalt zich uit in goede resultaten en gelukkige werknemers. Daar doe je het voor, toch?

Lees verder

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

In 5 stappen naar de ultieme employee experience

Met dit e-book helpen we je in 5 stappen op weg om doorlopend de regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.

Download nu het gratis e-book!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'