De moderne manager is niet meer degene die de taken uitdeelt, controleert of iedereen wel op tijd komt en netjes pas aan het einde van de werkdag vertrekt, of medewerkers op de vingers tikt als taken niet naar behoren zijn volbracht. Dit – laten we het maar “klassieke” noemen – beeld van leiderschap wordt steeds minder relevant, en gewild.
Want waar leiderschap in een organisatie zich inderdaad voor een deel focust op de operationele zaken (de afspraken, processen, procedures), worden andere aspecten van de rol steeds belangrijker.
Het is de tijd van de menselijke manager.
Leiderschap dat luistert, dat aandacht geeft, en zorgt voor verbinding. Oog heeft voor mensen, gesprekken voert over ontwikkeling en samenwerking, en een cultuur creëert waarin mensen zich gezien en gewaardeerd voelen.
Maar eerlijk is eerlijk: de dagelijkse realiteit – vol vergaderingen, deadlines, takenlijsten en ad hoc brandjes – kan precies dat menselijk leiderschap in de weg zitten. Niet omdat managers het niet willen, maar omdat de waan van de dag hen er eenvoudigweg van afhoudt.
Hoe tegenstrijdig dat misschien ook kan voelen, kan technologie juist helpen het menselijke aspect meer terug te brengen. Niet door de rol van de manager over te nemen, maar deze juist te versterken.
In het bijzonder kan AI managers helpen om grip te houden, zonder het menselijke uit handen te nemen. Door slimme ondersteuning te bieden om ruimte te creëren voor wat er echt toe doet. Denk aan een assistent die helpt structuur aan te brengen in gesprekken, relevante inzichten aandraagt, en administratieve rompslomp weghaalt. Zodat er meer ruimte en aandacht is voor een menselijk gesprek.
Dat is de bedoeling. Daarom zijn we helder en transparant over hoe wij AI zien en inzetten binnen het platform, zodat jij er vol vertrouwen mee aan de slag kunt.
Een goed voorbeeld van waar dit verschil maakt, zijn de 1-op-1’s tussen manager en medewerker. In theorie de momenten voor focus, feedback en verbinding. Maar in de praktijk blijven ze toch nog vaak oppervlakkig. Bijvoorbeeld omdat er geen tijd was voor de voorbereiding en er alleen ad hoc dingen worden besproken, en soms door het ontbreken van duidelijke afspraken of opvolging. En voor je het weet… weer business as usual.
Terwijl juist die gesprekken essentieel zijn voor groei en betrokkenheid. Een consistente, betekenisvolle 1-op-1 kan het verschil maken tussen iemand die zich gezien voelt en iemand die langzaam afhaakt.
Hier kan AI een waardevolle rol spelen. Niet door de manager te vervangen, maar door het gesprek te versterken. Bijvoorbeeld door:
Zo wordt de manager niet minder, maar juist meer menselijk: meer aandacht, meer focus, minder administratie.
Menselijk leiderschap wordt een steeds grotere prioriteit binnen organisaties. De kracht van AI zit niet in het overnemen van taken die menselijk leiderschap zo waardevol maken, maar in het ondersteunen ervan. Technologie hoeft niet af te leiden of afstand te creëren. Het kan juist zorgen voor meer verbinding.
Ontdek hoe je 1-op-1 gesprekken beter kunt voeren met de AI Coach, die je ondersteunt in het voorbereiden, voeren en opvolgen van gesprekken.
Ervaar de voordelen van Dialog in de klikbare demo
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?
Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.
Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.