Zo houd je goede mensen wél aan boord

Stefan Op de Woerd
Stefan Op de Woerd

De schaarste op de arbeidsmarkt breekt alle records. Meer dan ooit wil je als werkgever goede mensen aan boord houden. Vervanging is namelijk niet zo gemakkelijk te regelen. Maar hoe dan?

Goed werkgeverschap is hét wapen tegen ontevreden mensen, zo blijkt. Het zorgt voor een hogere betrokkenheid, minder stress én meer werkgeluk onder medewerkers. Dat klinkt goed. Maar wat is dat, goed werkgeverschap? En hoe verbeter je je hierin? Je leest het in dit artikel.

Wat is goed werkgeverschap?

Hiermee bedoelen we dat je als organisatie zorgt voor een gezonde en veilige werkomgeving. Maar in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is dat niet langer voldoende. Sterker nog, die veiligheid is wel het minste dat je als werkgever moet bieden. 

Arbeidsvoorwaarden en goed werkgeverschap

Ook niet onbelangrijk: goede arbeidsvoorwaarden. Een echte ‘must’, want waarom zouden mensen blijven als ze elders voor hetzelfde werk het dubbele kunnen verdienen? 

Op die twee let je dus in elk geval. Maar, wil je je écht onderscheiden en interessant blijven voor je medewerkers? Dan is er meer nodig dan veiligheid en een goed salaris…

Hier herken je een goede werkgever aan

Bij goed werkgeverschap spelen, naast goede arbeidsvoorwaarden, juist ook de minder concrete aspecten van een gezonde werkomgeving een grote rol. Die zijn niet altijd meetbaar in cijfers, maar hebben te maken met de bedrijfscultuur en een goed gevoel bij de medewerkers. Een paar voorbeelden:

  1. Werk-privé balans
  2. Persoonlijke groei en ontwikkeling
  3. De juiste fit
  4. Openheid
  5. Doe meer met feedback
In 5 stappen naar een ultieme employee experience
Ontdek de 5 stappen die jouw organisatie naar een gestroomlijnde employee experience leidt.

1. Aandacht voor een goede werk-privé balans

Een goede balans tussen werk en privé levert een positieve bijdrage aan werkgeluk. (Deels) thuiswerken is dan ook nog steeds de norm in veel organisaties. 

Soms gaat het verder dan dat en mogen medewerkers zelf bepalen wanneer en hoeveel dagen ze vrij zijn. Dit alles natuurlijk op basis van vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid.

En er zijn zelfs organisaties die hun mensen in de zomer een (halve) dag vrij geven om ‘naar buiten te gaan’ of standaard een fulltime werkweek van vier dagen aanbieden. Zo hebben zij de ruimte om iets goeds te doen voor de wereld of gewoon te lummelen. Dat is ook nuttig namelijk. 

2. Focus op persoonlijke groei en ontwikkeling

Focussen op de persoonlijke groei en ontwikkeling van medewerkers is ook een goed plan. Deze twee kunnen ter sprake komen in de gesprekken die je toch al voert met je mensen. 

Benut ze beter door samen te kijken naar (verborgen) talenten en die zo goed mogelijk te benutten. Geef je medewerkers ook de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen en laat ze begeleiden door ervaren collega’s. 

Vergeet vervolgens niet hierover afspraken te maken en die vast te leggen. Zo kan je de ontwikkeling van je medewerkers goed monitoren. Het hele jaar door. 

3. De juiste fit, daar heb je wat aan!

Maak een gewoonte van het inzetten van drijfveren- en persoonlijkheidstests.  Met het profiel dat daaruit rolt, is de optimale fit tussen persoonlijkheid en functie/taken namelijk snel gevonden. Ideaal, want iemand die op de goede plek zit, stapt minder snel over naar een andere organisatie.

4. Wees open, dat maakt betrokken

Medewerkers willen graag weten waar de organisatie staat en wat er op de achtergrond speelt. Welke belangrijke beslissingen komen eraan? En welke impact heeft dat op hun dagelijkse werk? 

Wees hier open over, betrek medewerkers bij beslissingen en vertel het ook als het even minder goed gaat dan je had gehoopt. 

Hoe doe je dit? Plan bijvoorbeeld kwartaalsessies in en praat je mensen bij. Zo houd je je medewerkers up to date en zelfs als het wat minder gaat, heeft die openheid een positief effect. 

5. Doe meer met feedback

Goede werkgevers geven niet alleen feedback, maar staan er zelf ook voor open. Om er ook echt iets mee te doen. Zo zorg je er namelijk voor dat werknemers zich empowered en tevreden voelen. 

Dat leidt niet alleen tot betere resultaten, maar zorgt er ook voor ze ‘fan’ worden van je organisatie en hun enthousiasme delen in hun netwerk.

Fijn toch? Nu weet je wat je te doen staat als organisatie. Aangenomen dat je een goed werkgever wilt zijn natuurlijk. Maar daar twijfelen wij niet aan.

Lees verder

Ontdek ons platform

Ontdek alle functies en ervaar zelf de voordelen.

Registreer nu voor de gratis klikbare demo!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'

Ontvang de beste artikelen, e-books, tools en video’s over het vernieuwen van de HR-cyclus.

Download de gratis toolbox nu!

In 5 stappen naar de ultieme employee experience

Met dit e-book helpen we je in 5 stappen op weg om doorlopend de regie te houden op de employee experience binnen jouw organisatie.

Download nu het gratis e-book!

Toolbox 'Vernieuw je HR-cyclus'