3 redenen om je gesprekscyclus nu te vernieuwen
De klassieke gesprekscyclus heeft zijn langste tijd gehad. Deze helpt namelijk niet om de effectiviteit en betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Terwijl juist ‘de factor mens’ meer dan ooit het verschil maakt voor het succes van organisaties.
Welke trends zorgen ervoor dat de gesprekscyclus toe is aan verandering? En wat betekent dat voor jouw organisatie? In deze blog vind je de antwoorden op deze vragen.
Trend #1 Wendbaarheid
De ontwikkelingen in de wereld gaan razendsnel. Voor organisaties is het een grote uitdaging om hier tijdig en goed op in te spelen. Dat vraagt om wendbaarheid: snel bijsturen en aanpassen aan veranderende omstandigheden.
De meeste organisaties realiseren zich dit maar al te goed. Zij zetten dan ook massaal in op agile vormen van samenwerking (zoals Scrum). Bovendien maakt formele, hiërarchische besluitvorming steeds vaker plaats voor zelfsturende teams.
Vreemd genoeg is de gesprekscyclus bij veel bedrijven verre van wendbaar. Twee keer per jaar een gesprek voeren over de doelen en persoonlijke ontwikkeling staat in schril contrast met de continue bijsturing die eigenlijk nodig is.
Bij een moderne organisatie past dan ook een ‘wendbare’ gesprekscyclus, waar doelen niet in beton gegoten zijn en waar medewerkers continu in gesprek zijn over hun bijdrage aan het succes van de organisatie.
Trend #2 Een leven lang leren
Hoe ziet ons werk er over 10 jaar uit? Niemand die het precies weet, maar dat de (technologische) ontwikkelingen razendsnel gaan, is overduidelijk. De medewerker van de toekomst bezit dan ook andere kennis en vaardigheden dan nu. Dit vraagt om een lerende organisatie waarin medewerkers zich continu blijven ontwikkelen.
De grote vraag is welke rol leren speelt in de gesprekscyclus. Bij veel organisaties beperkt zich dit helaas nog te vaak tot het opsommen van de competenties die je nodig hebt voor je (huidige!) functie. Om daar dan vervolgens 2 keer per jaar een gesprek over te voeren. Dit lijkt niet de meest effectieve manier om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren.
De basis voor ontwikkeling wordt gevormd door experimenteren, zelfreflectie en feedback. Succesvolle organisaties helpen medewerkers om hun ontwikkelthema’s te identificeren en ondersteunen ze vervolgens bij het bewust oefenen, reflecteren en feedback vragen. Hiermee verschuift de focus in de gesprekscyclus van statische competenties naar individuele leerbehoeftes waarmee regelmatig wordt geoefend.
Trend #3 Eigenaarschap
Medewerkers zijn steeds hoger opgeleid en de nieuwe generatie millennials is op zoek naar zingeving. Het is dan ook niet verrassend dat de klassieke baas die iedereen vertelt wat ze moeten doen, langzaam maar zeker uitsterft. Organisaties leggen het eigenaarschap dan ook steeds vaker bij de medewerker (of bij een team van medewerkers). Hierbij is de rol van de leidinggevende vooral coachend en faciliterend.
Is het dan niet logisch om de medewerker ook verantwoordelijk te maken voor zijn eigen gesprekscyclus? Als medewerkers eigenaarschap nemen in hun werk, kunnen ze dat namelijk ook in het proces van functioneren en beoordelen.
Dat wil overigens niet zeggen dat de medewerker zichzelf moet beoordelen. Eigenaarschap in de gesprekscyclus betekent dat medewerkers zelf het initiatief nemen om in gesprek te zijn over hun doelen en ontwikkeling. En dat zij zelf zorgen voor de input die nodig is om tot een eerlijke beoordeling te komen.
Vernieuw je gesprekscyclus
Het is duidelijk dat de klassieke gesprekscyclus niet langer voldoet. Het is dan ook de hoogste tijd om deze klaar te maken voor de toekomst. De ingrediënten zijn duidelijk:
- Maak de cyclus wendbaar
- Integreer feedback en zelfreflectie
- Geef medewerkers de regie
We helpen je graag op weg met ons GRATIS e-book ‘3 succesfactoren voor een effectieve gesprekscyclus’. Hierin vind je concrete handvatten die je direct in de praktijk kunt inzetten.
Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd zijn de oprichters van Dialog, online software voor een verrassend simpele gesprekscyclus. Benieuwd hoe Dialog medewerkers ondersteunt bij het leren en presteren? Bekijk dan de product tour.
Volg ons op
Geschreven door

Stefan Op de Woerd
Dialog

Jochem Aubel
Dialog
Gepubliceerd op 9 mei 2018

We gebruiken jouw gegevens uitsluitend voor het versturen van de nieuwsbrief. Lees onze privacyverklaring
Wil je de gesprekscyclus in jouw organisatie klaar maken voor de toekomst?
Download dan ons GRATIS E-book met 3 succesfactoren om je gesprekscyclus direct effectiever te maken.
Andere interessante artikelen
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.