HR-tools: 3 relevante thema’s als je de HR-cyclus vernieuwt
Wat is belangrijk bij HR-software?
Dit is het derde en laatste deel van de blogreeks over de belangrijkste thema’s bij het het vernieuwen van de HR-cyclus. Lees hier deel 1 over eigenaarschap en deel 2 over beoordelen.
Een thema dat onherroepelijk ter sprake komt bij het vernieuwen van de HR-cyclus is de selectie van ondersteunende tooling. De kans dat de nieuwe cyclus een succes wordt, is immers veel groter als je het de medewerkers en leidinggevenden zo makkelijk mogelijk maakt om volgens de nieuwe werkwijze te werken.
In deze blog vind je de belangrijkste overwegingen om je toolselectie in goede banen te leiden.
Alleen een nieuwe tool gaat niets veranderen
Het komt regelmatig voor dat organisaties de nieuwe tool zien als de heilige graal. Geef mensen een hippe app en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Helaas, zo werkt het natuurlijk niet.
Hoe dan wel? Het allerbelangrijkste is dat je een HR-cyclus ontwerpt die medewerkers echt helpt om in de dagelijkse praktijk effectiever te zijn. Mensen zijn van harte bereid om een nieuwe werkwijze te adopteren als ze daar zelf profijt van hebben. Het is meestal dan ook een goed idee om managers en medewerkers te betrekken bij het ontwerpen van de nieuwe cyclus.
Houd het doel voor ogen
Bij het selecteren van een tool, is het cruciaal om het doel voor ogen te houden. Niets is verleidelijker dan je te laten meeslepen door alle fantastische features van innovatieve softwarepakketten. Maar wat is nu echt belangrijk? Wat wil je bereiken met ondersteunende tooling?
Het doel van de HR-cyclus is om je medewerkers te helpen bij het verbeteren van hun prestaties en het versnellen van hun ontwikkeling. Dit is dus ook precies wat een tool moet ondersteunen.
Wat betekent dat voor de tool? Dat deze de medewerker volledig centraal zet. Je wilt dat de medewerker de tool zo kan gebruiken dat deze hem echt helpt om effectiever te worden. Hiervoor zijn 3 elementen cruciaal:
- Ontwikkeld vanuit het perspectief van de medewerker
Het begint met begrijpen hoe medewerkers in de dagelijkse praktijk met doelen en ontwikkeling bezig zijn. Alleen op die manier kun je ze in de dagelijkse praktijk ondersteunen. - Focus op gebruiksgemak
Het gaat niet alleen om wat de tool kan, maar vooral om hoe de tool werkt in de ogen van de medewerkers. Als het niet eenvoudig is, zullen ze hem niet gebruiken. - Flexibiliteit
Je wilt dat de tool je nieuwe HR-cyclus naadloos ondersteunt. Ook als de cyclus in de loop der tijd verandert of verschilt per team. De tool moet zich aanpassen aan jouw proces en niet andersom.
Opvallend genoeg blijven deze elementen regelmatig onderbelicht bij het selecteren van tooling.
Wil je zeker weten dat je alle belangrijke eisen en wensen in beeld hebt? Download dan gratis onze requirements checklist.
Wil jij een tool selecteren voor de HR-cyclus?
In deze gratis requirements checklist vind je alle belangrijke selectiecriteria
Stimuleer ‘het goede gesprek’
De angst van menig HR-manager is dat ‘het echte gesprek’ wordt vervangen door een tool. Gelukkig is onze ervaring juist precies andersom: tooling is juist vaak de katalysator voor face-to-face gesprekken. De drempel om het gesprek online te initiëren is namelijk voor veel mensen lager. Zo vragen medewerkers online sneller om feedback en gaan ze eerder in gesprek over hun doelen en eventuele obstakels bij de realisatie.
De ‘online gesprekken’ leiden vervolgens vaak tot face-to-face gesprekken. Degene die feedback ontvangt, vraagt wat meer toelichting of concrete tips aan de feedbackgever. Degene die ziet dat een collega moeite heeft met de realisatie van bepaalde doelen, biedt hulp aan.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat de tooling daadwerkelijk aanzet tot gesprek. Dit is dan ook een punt om mee te nemen in je requirements.
Requirements met visie
De meeste organisaties hebben hun wensen en eisen wel klaar liggen als het gaat om functionaliteit, veiligheid en privacy van hun nieuwe tool. Toch blijkt er vaak ook een aantal belangrijke punten te missen. Punten die net even verder gaan dan ‘wat de tool allemaal kan’.
Het is belangrijk om je requirements op te stellen vanuit je visie op de HR-cyclus. Hierbij gaat het niet alleen om wat de tool kan, maar vooral hoe deze in de dagelijkse praktijk jouw medewerkers ondersteunt. Je zult merken dat de visie van jouw tool leverancier minstens zo belangrijk is als de tool zelf. De visie van jouw leverancier bepaalt immers ook hoe de tool in de toekomst wordt doorontwikkeld.
Om ervoor te zorgen dat je gesprekken met leveranciers niet alleen gaan over features, maar ook over de visie op tooling, kun je deze 4 cruciale aandachtspunten gebruiken.
Aan de slag
Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd zijn de oprichters van Dialog, verrassend simpele software voor een effectieve HR-cyclus. Benieuwd hoe Dialog medewerkers en leidinggevenden hierbij ondersteunt? Bekijk dan de videodemo.
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?