Hoe verhoog je de medewerkerstevredenheid in je organisatie?

Stefan Op de Woerd

Stefan Op de Woerd

De tevredenheid van medewerkers binnen een organisatie wordt steeds belangrijker. De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe en de tijd dat mensen als vanzelfsprekend veertig jaar voor één werkgever werkten ligt ver achter ons. Zaak  dus om je waardevolle mensen zolang mogelijk binnenboord (lees: tevreden) te houden. Gelukkige medewerkers presteren beter, zorgen voor blije klanten en dragen dus sterk bij aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Investeren in het verhogen van de medewerkerstevredenheid en veel aandacht schenken aan het werkgeluk binnen de organisatie is daarom altijd een goede ‘business case’. Maar hoe verhoog je de tevredenheid van je medewerkers? 

Welke factoren beïnvloeden de medewerkerstevredenheid?

Als organisatie is het niet mogelijk om je medewerkers gelukkig te maken, aangezien geluk een emotie is.. Wat je wel kunt doen, is omstandigheden scheppen waarin medewerkers sneller werkgeluk ervaren. Dit doe je door gunstige voorwaarden te creëren, de juiste match te maken en geregeld je vertrouwen en waardering uit te spreken naar je medewerkers. In onze blog over werkgeluk lees je meer over deze 3 stappen naar gelukkige collega’s. 

Op zoek naar de ultieme employee experience?

Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.

Van medewerkerstevredenheid naar medewerkersbetrokkenheid

De overtreffende trap van ‘tevreden’ is ‘betrokken’. Betrokken medewerkers zijn loyaal en denken graag mee. Ze zetten zich fanatiek in om de doelstellingen van de organisatie te behalen. Minder betrokken medewerkers voegen op hun beurt minder toe en hebben in sommige gevallen zelfs een negatieve invloed op de prestaties van de organisatie. In onze blog over betrokkenheid lees je meer over de verschillende vormen van betrokken werknemers en hoe je de de employee engagement zo groot mogelijk kunt krijgen. 

Hoe meet je medewerkerstevredenheid?

Om de tevredenheid van je medewerkers te kunnen verhogen, is het eerst zaak om de huidige mate van tevredenheid in kaart te brengen. Hier zijn gelukkig diverse manieren voor. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO).  Zoals je in onze blog over het MTO kan lezen, is het daarbij wel zaak dat je afstand doet van het statische jaarlijkse tevredenheidsonderzoek. Belangrijker is om gedurende de employee journey continu in gesprek te zijn met medewerkers over hun tevredenheid. Of, zoals we het eigenlijk liever noemen, over hun employee experience. 

Het meten van de eNPS (employee Net Promotor Score) is ook een manier om de tevredenheid van je medewerkers in kaart te brengen. Bij het meten van de eNPS laat je alle medewerkers  op een schaal van 0 tot 10 antwoord geven op de volgende vraag: Hoe waarschijnlijk is het dat je ons als werkgever aanbeveelt bij vrienden of kennissen? Hoe dit precies in zijn werk gaat en vooral: hoe je deze score effectief inzet, lees je in het blog over eNPS.

Op zoek naar de ultieme employee experience?

Download gratis het e-book 'In 5 stappen naar de ultieme employee experience’.

Maak de medewerkerstevredenheid inzichtelijk met Dialog

Weet je niet goed waar je moet beginnen met het in kaart brengen van het werkgeluk en de tevredenheid van je medewerkers? Geen paniek! Met behulp van de software van Dialog blijf je continu op de hoogte van wat er speelt bij je collega’s. Vanuit de engagement tool van Dialog zet je bijvoorbeeld enquêtes, pulses of een eNPS uit. Deze vorm van continu luisteren naar je medewerkers vormt een mooie basis voor het verbeteren van de medewerkerstevredenheid. Daarnaast kun je heel makkelijk een aantal verbeteringen doorvoeren in jullie HR-cyclus.  Zo verhoog je het werkgeluk, behoud je de waardevolle medewerkers en verminder je het ziekteverzuim. Vernieuw ook het MTO in jouw organisatie!

Lees verder