Vroeger werd feedback voornamelijk gegeven tijdens evaluatiegesprekken die tussen HR-manager en medewerker plaatsvonden. Hierdoor ontving men vaak slechts één of twee keer per jaar ontwikkeldoelen en het incidentele schouderklopje. In een feedbackcultuur geeft en ontvangt men continu feedback in een informele setting, waardoor medewerkers zich sneller ontwikkelen.
Ook voelen medewerkers zich meer gewaardeerd. Een compliment wordt gegeven omdat het oprecht is, niet omdat er tijd opgevuld moet worden tijdens een evaluatiegesprek. Doordat ze vaker positieve feedback terugkrijgen, voelen ze zich ook gemotiveerd om het gewenste gedrag te blijven tonen. Je medewerkers ervaren meer plezier in hun werk en blijven ijverig. Dit is gunstig voor het bedrijf.
360 graden feedback is een populaire manier om feedback meer in het dagelijkse bedrijfsleven te integreren. Medewerkers krijgen vanuit alle kanten input en dit helpt ze om een realistisch beeld van zichzelf te krijgen. Zowel sterke punten als punten ter verbetering worden in kaart gebracht, waardoor er meer ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Dit is vooral belangrijk in organisaties waarin de traditionele hiërarchie niet of nauwelijks meer aanwezig is. In een bedrijf dat bestaat uit een netwerk van zelfsturende teams moeten teamgenoten zich vrij voelen om elkaar feedback te geven. Enkel dan is het mogelijk een goed geolied team te behouden. Dit maakt het ook mogelijk om sneller op innovaties in te spelen, waardoor het bedrijf sneller groeit.