Beoordelingen afschaffen? Tuurlijk niet!
Het is een hot topic: de eindejaarsbeoordeling afschaffen. Maar veel bedrijven die in deze trend voorop liepen, zijn er al van teruggekomen. Dus bezint eer ge begint.
De klassieke beoordelingscyclus voldoet niet…
Dat er veel mis is met de klassieke beoordelingscyclus mag duidelijk zijn:
- Twee keer per jaar over doelen en ontwikkeling praten zet geen zoden aan de dijk
- De leidinggevende als beoordelaar leidt tot een eenzijdig beeld over de performance managementÂ
- Het vastleggen van doelen voor een heel jaar past niet in een snel veranderende wereld
Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om hier iets aan te doen. Download ons e-book om je beoordelingscyclus direct effectiever te maken.
… maar beoordelen heeft een belangrijke functie
Dat wil echter niet zeggen dat we beoordelingen overboord moeten gooien. Vraag het maar eens aan je medewerkers. 9 van de 10 collega’s zeggen dat ze graag een vorm van beoordeling willen.
Waarom?
Ten eerste omdat het een grote menselijke behoefte is om te weten wat een ander van je vindt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen liever negatieve feedback krijgen dan helemaal geen feedback. Interessant…
Ten tweede hebben beoordelingen een belangrijke praktische functie: het koppelen van consequenties aan het functioneren. Soms zijn dat negatieve consequenties, zoals het opbouwen van een dossier bij disfunctioneren. Maar meestal gaat het gelukkig om positieve consequenties en wil je medewerkers waarderen in de vorm van een loonsverhoging of een bonus.
Dus als je de beoordeling wilt afschaffen, bedenk dan dat je voorbij gaat aan een wens van 90% van je medewerkers.
(Dit is trouwens één van de 3 meest gemaakte fouten bij het vernieuwen van HR-cyclus.)
Beoordelen nieuwe stijl
Onlangs deelde ABN AMRO trots dat zij afscheid neemt de van de jaarlijkse beoordeling. Zo’n artikel wekt direct onze nieuwsgierigheid (goed gedaan! 🙂 ).
Geen beoordelingen meer? Hoe dan? Wie echter verder leest, komt erachter dat er wel degelijk een salarisverhoging wordt bepaald op basis van functioneren. Ze doen dit alleen niet langer op de klassieke manier.
Hoewel de titel van het artikel dus misleidend is, zet deze bank wel degelijk uitstekende stappen om hun cyclus effectiever te maken. Een mooi voorbeeld van beoordelen nieuwe stijl. Hierbij hebben ze een aantal factoren voor effectief beoordelen goed geadopteerd.
De 3 essentiële factoren voor effectief beoordelen
Elke organisatie werkt anders en heeft dan ook behoefte aan een eigen invulling van de cyclus. Een aantal factoren is echter altijd belangrijk:
- Zorg dat medewerkers regelmatig in gesprek zijn over hun functioneren
Niet eenmaal per jaar, maar continue door het jaar heen. Zodat een beoordeling nooit een momentopname is, maar een resultante van alle gesprekken. - Integreer zelfreflectie en 360 graden feedback in de beoordeling
Voorkom een eenzijdig oordeel door één persoon, maar zorg voor een breder beeld van verschillende personen. - Maak doelen aanpasbaar door het jaar heen
Als organisatie wil je dat medewerkers snel inspelen op veranderingen. Zet ze dus niet vast met doelen van een heel jaar.
Voldoet jouw cyclus al aan deze uitgangspunten?
Geef je beoordelingscyclus vorm
Er zijn natuurlijk een heleboel manieren waarop je de beoordelingscyclus vorm kunt geven. Zo heb je bijvoorbeeld keuzes te maken over de mate van eigenaarschap, de frequentie van gesprekken en wie er allemaal een rol spelen in de beoordeling.
We helpen je graag op weg met ons gratis e-book ‘In 7 stappen naar een effectieve HR-cyclus’. Daarin ontdek je een gestructureerde aanpak om je nieuwe cyclus vorm te geven. Op een manier die jouw medewerkers echt ondersteunt in het realiseren van hun doelen en persoonlijke groei.
Dialog biedt online software voor een verrassend simpele en effectieve beoordelingscyclus. Benieuwd hoe Dialog ondersteunt bij het leren, presteren en beoordelen? Bekijk dan de videodemo.
Voor veel organisaties is het een belangrijk HR-thema: hoe brengen
we ‘het goede gesprek’ (of ‘de continue dialoog’) op gang in onze organisatie?
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Kijken de medewerkers en leidinggevenden in jouw organisatie al uit naar dit moment?
Het einde van de klassieke HR-cyclus is nabij. Deze levert vaak namelijk niet het gewenste effect op. Wat kan je hier aan doen?